30 hard zat
De route ging over de S100: Zeeburgerpad, Stadhouderskade, Nassaukade, Houtmankade, Van Diemenstraat, Piet Heinkade, plus de Wibautas: Valkenburgerstraat, Weesperstraat en Wibautstraat. Nu nog straten met maximaal 50 km/u. Onderweg was veel bijval: van fietsers, voetgangers en ook van andere automobilisten inclusief professionals. Politici en wethouder Sharon Dijksma: de steun voor het op grotere schaal invoeren van een veilige maximum snelheid van 30 km is groter dan u denkt. Agenda Autoluw kan beter, het moet sneller!
In Amsterdam heeft iets minder dan de helft van de huishoudens een eigen auto. Parallel is autodelen populair en groeit. Amsterdammers voor Autoluw NU! laten zien dat ook in deze groepen behoefte is aan minder auto’s door de stad. De wethouder kan ook bij veel autobezitters en gebruikers op sympathie en draagvlak rekenen. De autosliert is het vervolg op de 3 succesvolle fiets-slierten die in mei hebben plaatsgevonden.
Waarom maximaal 30km?
- 25% minder verkeer in & door onze stad (dat zegt gemeentelijk onderzoek & voorspelling).
- Betere luchtkwaliteit en verbetering van de leefbaarheid.
- Lage(re) snelheid is veel veiliger voor fietsers en voetgangers (en scooters).
- Door de afname van auto- intensiteit kan de schaarse ruimte eerlijker worden verdeeld voor kwetsbare verkeersdeelnemers.
- Zeker nu, in ‘corona-tijden’ van groot belang.
- 30km nu levert snel resultaat en helpt de stad ook vanwege alle overlast ‘herstel kades en bruggen’.
Sneller
Ook automobilisten erkennen dat het in onze stad niet om snelheid gaat, maar om meer ruimte, veiligheid en leefbaarheid. De Agenda Autoluw van het gemeentebestuur heeft een tijdspad tot minimaal 2030. Amsterdammers voor Autoluw NU! zeggen: het kan eerder, het moet eerder!
Achtergrond
d’Oude Stadt maakt deel uit van het collectief van meer dan 40 organisaties verenigd in Amsterdammers voor Autoluw NU! Meer info op: Autoluw.nu