Aanpak hinder Metro Oost


Een tweet van Arre Zuurmond, de ombudsman Metropool Amsterdam maakte ons nieuwsgierig. Wij vroegen naar de vorderingen bij de aanpak van de hinder door de metro op de Oostlijn. Er is nieuws.

Bewoners op en rond de metrolijn klaagden over trillingen. Zo begint de tweet van Arre Zuurmond, de ombudsman Metropool Amsterdam. Hij meldt zelfs dat de gemeente al het nodige doet om het probleem op te lossen. En maakt de werkzaamheden vanaf 12 oktober (t/m 27november) aan het spoor bekend als oplossing van de hinder, terwijl er juist overlast van de werkzaamheden wordt verwacht.

Nieuws
Na het rapport uit augustus 2019 over de trillingen en hinder van de metro Oostlijn blijkt nog een aanvullend rapport te zijn gemaakt (zie bijlage). Tussen de railstaven zit heel hard rubber. Dat zijn ES-lassen en zorgen ervoor een comfortabele overgang van de ene naar de andere rails. Maar dat rubber slijt. Dat deukje in de ES-las maakt dat de metrowielen toch tegen het metaal bonken. Die lassen waren al vervangen. Nu blijkt dat de Metro 51 stugger is, waardoor die niet meegeeft in bochten. De rails slijt daardoor overmatig tot fors en moeten op korte termijn vervangen worden. Ook is de afschrijving van 25 jaar verkort naar 15 jaar.

23 juni spraken medewerkers van Metro & tram en de Ombudsman met wethouder Dijksma. De conclusie: de railstukken vervangen! Door corona is alles wat minder vlot gegaan. Ook de communicatie met bewoners. Vanaf 12 oktober wordt daarom ’s nachts tussen 1.00 u en 5.00 uur aan de rails gewerkt. Ondanks de nachtelijke overlast is de verwachting dat de problemen daarmee worden verholpen.

Bielzen
De rails liggen nu op betonnen bielzen. Die geleiden trillingen beter dan de houten bielzen die er eerst lagen. Maar hout in de tunnel is brandgevaarlijk en werden ze dus vervangen door betonnen. Om dat probleem te ondervangen werkt TNO aan bielzen van kunststof, die de eigenschappen van hout moeten gaan benaderen. Of dat lukt en nodig is? Wordt vervolgd.

Bijlage