De Weesperstraat is dicht. ..

De Weesperstraat is dicht. Lang leve de Weesperstraat!

De Weesperstraat is vanaf maandag 12 juni geen doorgaande straat meer. Voorlopig althans. Tot 23 juli is de pilot dat men overdag niet meer door de Weesperstraat kan rijden. Een revolutionaire en harde methode waarbij het er in feite om gaat dat men geen niet- bestemmingsverkeer meer door en naar de binnenstad wil. Nu hebben veel bewoners en ondernemers, die hun auto willen gebruiken in de binnenstad er last van.
De uitkomst zal zeer waarschijnlijk zijn dat de Weesperstraat zal veranderen van een 4-baans snelweg naar een 2-baans stadsstraat. Het gemeentebestuur heeft al vaker aangeven dat het al het verkeer dat niets te zoeken heeft in de binnenstad wil weren. De autoluwe binnenstad! En daarmee zijn we terug bij af. Immers de Weesperstraat was tot de sloop in de jaren ’60 een echte binnenstadstaat zoals de Utrechtsestraat. Weliswaar beschadigd in de oorlog, maar toch een mooie straat met historie en leefbaar doordat er weinig verkeer reed. Wel een tram.
Maar na de oorlog bedacht men dat het beter was de stad aan te passen aan de auto. Dat betekende dat niet alleen de Weesperstraat moest worden afgebroken, maar ook in de rest van de binnenstad grootschalige sloop. Een autoweg bijvoorbeeld door de Nieuwmarktbuurt boven het metrotracé. En sloop van de Utrechtsestraat en doorbraken door de Jordaan en de grachtengordel in een omvang vergelijkbaar met de doorbraken door de grachtenwanden als gevolg van de sloop van de oude Weesperstraat. En sloop van de Haarlemmer Houttuinen, die is gerealiseerd. En natuurlijk de aanleg van de IJTunnel.

De meeste van die doorbraken zijn gelukkig niet doorgegaan. Maar moeten we nu stellen dat de kostbare aanleg van de IJtunnel en de sloop van de Weesperstraat nooit nodig zijn geweest? Waarschijnlijk wel. Het gemeentebestuur beseft dat de binnenstad – en de wijken daarom heen – nooit het grote aantal auto’s kan bevatten dat nog door de Amsterdammers gekocht gaat worden. Amsterdam groeit de komende jaren met duizenden bewoners meer en die willen voor een deel een auto. En wat te denken van al die bezoekers van buiten Amsterdam, die ook met de auto naar de Amsterdamse binnenstad willen? En dus blijft over dat autoverkeer te weren.
Na de oorlog zijn de verkeerde keuzes gemaakt en had men nooit die grote doorbraken moeten ambiëren. En men had in de jaren ’70 beter naar de actiegroepen moeten luisteren, die toen al pleiten voor aanleg van grote parkeerterreinen aan de rand van de stad om vandaar uit met het openbaar vervoer naar de binnenstad te rijden. Zoals de actiegroep ‘Amsterdam Autovrij’. Beter laat dan nooit krijgt die gelijk. Maar wel erg laat!

Geschreven door Dingeman Coumou