donderdag 30 mei thema-avond/discussie Hoofdgroenstructuur!

Print Friendly, PDF & Email

a.s. donderdag 30 mei 20.01 uur is er een mooie discussie over raadgevend referendum hoofdgroenstructuur op wijkcentrum d’Oude Stadt, Kerkstraat 123.

Sprekers: o.a. een lid van het actie-comité /referendum Sonja Brilman, Annette Kalbfleisch, behoud binnentuinen en Eveline van Nierop, Bomenbehoud en een opponent: student Dirk Meijer die achter het gemeenteraadsvoorstel staat!

Kiesgerechtigde Amsterdammers hebben hem in de bus gekregen. De stempas om deel te kunnen nemen aan het raadgevend referendum hoofdgroenstructuur op 6 juni a.s.

De vraag die wordt gesteld wordt:

Bent u voor of tegen het voorgenomen besluit over de Hoofdgroenstructuur.
Het gemeentebestuur adviseert voor, de referendum-commissie adviseert tegen.

Wilt u weten waarom men meldt stem tegen? Kom naar de discussieavond in wijkcentrum d’Oude Stadt: discussieleider Dingeman Coumou, voorzitter wijkcentrum d’Oude Stadt. U hoeft zich niet aan te melden, kan wel: wijkcentrum@oudestadt.nl of bel 020-6382205.

1 reactie

  1. Richard Bakker schreef:

    Dat klopt. Met name de Vijzelstraat, het Muntplein en het Spui (bij de Nieuwezijds Voorburgwal) zijn slechter bereikbaar geworden. Vooral ouderen en minder validen worden hierdoor getroffen.

    Bij de Noord-Zuidlijn liggen de metrohaltes erg ver uit elkaar. In feite wordt vrijwel de gehele grachtengordel overgeslagen! Kort na de vervanging van de tramrails in de Vijzelstraat werd tramlijn 24 ‘wegens personeelsgebrek’ ingekort tot het Frederiksplein, waardoor er al tijden geen tram meer rijdt tussen het Weteringcircuit en het Muntplein. Dit oogt dus als een wat minder fraaie uitkomst van het ambitieuze gemeentelijke Rode Loper-project voor de Vijzelstraat…
    Rover vertrouwt het niet: de reizigersorganisatie is beducht dat de inkorting en routeverlegging naar een onaantrekkelijk eindpunt uiteindelijk zou kunnen leiden tot opheffing van tramlijn 24.

    Het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio had tot voor kort inderdaad serieuze plannen om meerdere tramlijnen uit de binnenstad weg te halen. Rover heeft hiertegen fel geprotesteerd.
    De reizigersorganisatie wil dat de Amsterdamse grachtengordel goed per OV bereikbaar blijft.
    De door DB van de Vervoerregio geplande opheffing van tramtrajecten is door de politiek onlangs weer ongedaan gemaakt; de tram zou de binnenstad van Amsterdam moeten blijven bedienen. Hiermee lijkt het doembeeld van een gebrekkig per OV bereikbaar stadscentrum dus door bestuurlijk ingrijpen alsnog afgewend…

    In de Reizigersadviesraad (het officiele adviesorgaan voor de Vervoerregio Amsterdam) pleit Rover herhaaldelijk voor heringebruikneming van de tramsporen in de Vijzelstraat.
    Het GVB is inmiddels druk bezig om nieuw rijdend personeel te werven. De noodzaak tot inkorting vervalt dan dus. De Vervoerregio en het GVB houden echter voorlopig nog vast aan de huidige lijnvoering.

    Rover wenst dat de tramlijnen 16 (die sinds de indienststelling van de Noord-Zuidlijn is opgeheven) en 24 in de Vijzelstraat terugkeren. De voor de tram gebruikelijke halteafstandsnorm (400 meter hemelsbreed) dient hierbij wederom te worden gerespecteerd.

    Het is in de praktijk echter vooral een kwestie van een heel lange adem hebben…
    Ook voor wijkcentrum d’Oude Stadt ligt hier dus een taak om de vinger aan de pols te houden!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *