Einde Steigerdoekreclame?
In 2012 werd steigerdoekreclame in het centrum afgeschaft; het was omstreden:
- Grote visuele negatieve impact op de omgeving, beschermd stadsgezicht en Unesco Wereld Erfgoed.
- Unesco eiste: Stop deze praktijk
- Veel protesten van bewoners en winkeliers
- Minimale opbrengsten voor de gemeente
- Doeken bleven vaak veel langer hangen dan nodig was. Reclame maken had – concludeerde de politiek – voorrang boven renovatie en onderhoud.
Tot ieders verbazing werd in 2018 steigerdoekreclame toch weer geherintroduceerd onder enige randvoorwaarden. Na wederom veel commotie onlangs in stadsdeel Zuid, waar steigerdoek reclame wel onder soepelere voorwaarden was toegestaan, trok dat stadsdeel definitief de stekker uit dit al jaren omstreden project.
En nu dan gevolgd door de gemeente, die in de juist uitgekomen Stedelijk Kader Buitenreclame-nota voorstelt voortaan Megasteigerdoek reclame uit de hele stad te verbannen.
Veel van dit succes voor vasthoudende, kritische burgers, die dit project niet als positief bijdrage beschouwden aan kwalitatief en kwantitatief goede reclame, passend in het stadsbeeld, is te danken aan de niet aflatende inzet van de Werkgroep Buitenreclame van het wijkcentrum d’Oude Stadt. De werkgroep zal zich ook in de toekomst in blijven zetten voor kwalitatief goede buiten-, raam- en gevelreclame en tegen overkill en schreeuwerige Mega- en video-reclame in onze mooie stad.
Lees ook: Inspraak nota Stedelijk Kader Buitenreclame
Amsterdam gaat stoppen met reusachtige steigerdoekreclames. Nét op tijd, want de binnenstad verschijnt binnenkort op een lijst van bedreigd erfgoed – vanwege die steigerdoeken https://t.co/MBOxDEnhJI
— T Niemantsverdriet (@thijsniemant) February 1, 2020