Evaluatie Knip Weesperstraat
De evaluatie pilot Weesperstraat staat openbaar. Namens de ruim 50 bewonersorganisaties, waaronder d’Oude Stadt, verenigd in de coalitie Amsterdammers voor Autoluw NU! staat hieronder de reactie op die evaluatie Weesperknip, gebaseerd op hun drie actiepunten:
1. 30km/u
2. intelligente toegang
3. parkeerbeperkingen
- Tot nu toe is de Weesperstraat uitgezonderd van het 30 km/u netwerk in Amsterdam. Dat is op grond van de middenberm, 2×2-rijstroken en geen langs de straat geparkeerde auto’s. De evaluatie van de knip geeft genoeg reden om de Weesperstraat zo aan te passen dat het niet langer lijkt op een 50 km-straat. Dan kan het aan het 30 km-netwerk toegevoegd worden. De ring wordt dan voor meer automobilisten de snelste route. Uit de evaluatie blijkt ook dat de ring dat aan kan. Een ‘knijp’ dus.
- In plaats van een ‘harde’ knip is een ‘zachte’ knip gewenst, waarbij kentekens worden geregistreerd door camera’s. De doelgroepen die door de straat moeten kunnen, hebben tijdens de pilot van zich laten horen en worden niet beboet na het passeren van de camera’s. Bij het invoeren van intelligente toegang zouden vooral de bezoekers van de stad omgeleid moeten worden.
- Automobilisten zouden ook als bestemmingsverkeer gezien moeten worden als ze binnen een redelijke termijn in de buurt parkeren. Het parkeren is immers grotendeels gereguleerd op basis van kentekens: parkeervergunningen, straatparkeren, reserveren in parkeergarages, bezoekersregelingen, rvv-ontheffingen, etc. Alleen voor het parkeren op eigen terrein moet daar aan toegevoegd worden.
Ook blijkt uit de pilot dat de fysieke inrichting van groot belang is. Automobilisten die zonder plan toch proberen de stad in te rijden moeten weer naar buiten geleid worden door de inrichting. Mogelijk zelfs met een u-bocht die het verkeer laat omkeren. De zachte knip passeren is dan als het nemen van een afslag, waarbij het asfalt verlaten wordt. Fietsers en voetgangers krijgen met een verhoogd fietspad en trottoir voorrang. Het bestemmingsverkeer gaat dan een sluis door met bijbehorende waarschuwingen.
In dit gebied verdient het de voorkeur alleen taxi’s op afroep, of op standplaats CS. Geen doelloze rondjes meer rijden.
Mooi dat er een pilot is uitgevoerd. NU! doorpakken!
Bijlagen:
- Raadsinformatiebrief (opent in nieuw venster) over het onderzoek en de evaluatie van de pilot Weesperstraat. Hierbij horen de volgende bijlagen:
-
- Bijlage 1 (opent in nieuw venster): Onderzoeksrapport pilot Weesperstraat,
- Bijlage 1a (opent in nieuw venster): Belevingsonderzoek pilot Weesperstraat – in opdracht van Gemeente Amsterdam,
- Bijlage 1b (opent in nieuw venster): Terugkoppeling en lessen focusgroepen,
- Bijlage 1c (opent in nieuw venster): Gezamenlijke aanbevelingen nood- en hulpdiensten pilotafsluiting Weesperstraat,
- Bijlage 1d (opent in nieuw venster): Onderzoek luchtkwaliteit Analyse NO2 metingen GGD Knip Weesperstraat,
- Bijlage 1e (opent in nieuw venster): Knip Weesperstraat 2023 Geluidsmonitoring,
- Bijlage 1f (opent in nieuw venster): Evaluatie wenperiode knip Weesperstraat,
- Bijlage 1g (opent in nieuw venster): Analyse wachttijden bij verkeerslichten,
- Bijlage 1h (opent in nieuw venster): Analyse impact op Uber,
- Bijlage 1i (opent in nieuw venster): Analyse impact op Bolt,
- Bijlage 1j (opent in nieuw venster): Technische bijlage bij Onderzoeksrapport pilot Weesperstraat,
- Bijlage 2 (opent in nieuw venster): Gezamenlijk verbeterplan voor de afstemming en samenwerking nhd en de gem Amsterdam,
- Bijlage 3 (opent in nieuw venster): Gateway Review Rapport Amsterdam,
- Bijlage 4 (opent in nieuw venster): Aanbevelingen over projectvoering pilot,
- De raadsinformatiebrief en de bijlagen worden ter bespreking geagendeerd voor de raadscommissie MOW van 14 maart 2024.