Evaluatie paaltjespilot

Weer een nieuwe paal (foto Alexander Grondhuis)

De evaluatie van de Pilot Aanpak Verkeersoverlast Oudezijde (in de buurt: paaltjespilot) is van start gegaan. Er zijn verkeerstellingen verricht en er is een enquêteformulier bezorgd bij de bewoners van het gebied (Nieuwmarktbuurt en het Wallengebied Oude Zijde). De berichtgeving is verwarrend.

Volgens eerdere berichten en nu ook de recente informatie op Amsterdam.nl zou de pilot duren tot begin december. Oorspronkelijk zou de pilot tot eind oktober duren, maar wegens het niet functioneren van vezips en de toegenomen drukte door de verkeersomleiding Amstel is een deel van de pilot tijdelijk gestopt en vanaf 8 november weer, gewijzigd, van start gegaan.

Is de pilot nu gestopt of niet? De gemeente bericht dat de Vezip op de Geldersekade (in juni nog op de Nieuwmarkt) buiten werking is gesteld, hetgeen ons niet verbaast. Sinds 8 november moest die paal al een keer of tien vervangen worden. Blijkbaar is de pilot gestopt maar is er een nieuwe begonnen, of loopt men vooruit op de resultaten van de evaluatie.

Huidige situatie blijft gehandhaafd

De resultaten van de evaluatie verwerken we tot een advies. Dit advies maakt duidelijk wat de volgende stappen zijn om dergelijke maatregelen in de toekomst voort te zetten, met een beoogd positief effect voor alle bewoners en ondernemers in het centrumgebied Oudezijde. Tot alle resultaten van de evaluatie zijn verwerkt, blijven de maatregelen Oudezijde van kracht. De gemeente blijft de maatregelen van de pilot tijdens de evaluatiefase monitoren.

De overlast van rondjesrijdend verkeer in de afgesloten straten is verdwenen, en daar was het de bewoners vooral om te doen geweest. Maar waren dat niet vooral taxi’s? Of ook de buren die een parkeerplaats zochten? De huidige oplossing brengt wel andere problemen teweeg: de vele niet beweegbare paaltjes die niet wijken als je ’s morgens in alle vroegte met auto naar werk of andere afspraken moet. Of als je na een avondje uit door een auto of taxi naar huis gebracht wilt of moet worden. Voor het aanvullend openbaar vervoer schijnt er nu een oplossing te zijn.

Conclusie?
Hoe groot de problemen zijn, en zo te zien voorlopig blijven, zal niet uit de enquête komen. Daarin wordt wel gevraagd welke vezip je passeert om met een auto thuis te komen, maar er zijn geen vragen die betrekking hebben op de klap- en andere niet beweegbare paaltjes. Ook wordt niet gevraagd of je in zo’n afgesloten stuk woont. Op het totaal zullen de problemen, hoe ernstig misschien ook, wellicht onderbelicht worden.