Geluidsoverlast motoren

Steeds meer mensen hebben last van motorlawaai. Een pleit voor daden: geluidsoverlast motoren moet politiek op de kaart. Jan Bert Vroege (D66) stelde al schriftelijke vragen inzake lawaaiflitser tegen geluidsoverlast motoren. Ook loopt een petitie tegen motorlawaai.

Met name langs doorgaande wegen (S100!) wordt geklaagd over lawaai van motoren. Ook rijden ze te hard. Onder meer D66 raadslid Vroege erkent de klacht.

Motoren zijn populair: ze kunnen auto-files passeren en op de stoep worden geparkeerd. Bij rood stoplicht stellen motoren zich op vóór de auto’s en bij groen wordt vol gas gegeven met de opgebouwde ervaring dat bij hard rijden het volgende groene licht nog net gehaald kan worden. Slimmer is het aan te geven bij welke snelheid (30 km maximum is het streven) de verkeersdeelnemer zich bevindt in een kalme groene golf en kan profiteren van een volgend groen licht in de route.

Decibellen
Het kentekenregister vermeldt per type motor hoeveel decibel geproduceerd mag worden, vermeerderd met 2 dB. De geluidsdemper moet een E-keurmerk hebben. Ik sprak nog geen motorrijder die hierop is gecontroleerd. Fora van motorrijders geven aanpassingstips om meer geluid te produceren. Hoe een absorptiedemper tot diepere brom kan worden aangepast. Hoe schotten in originele dempers kunnen worden doorboord om het volume omhoog te brengen. Ook wordt gewaarschuwd: “Bewaar de de originele dempers als je naar Duitsland wilt, want daar zijn ze fel op dempers zonder E-keur en/of te veel geluid”.

Pakkans
Het is de bewoners langs de doorgaande hoofdwegen duidelijk waar de schoen wringt. De pakkans is nul komma niks. Te hard rijden, te veel lawaai, geen controle op de milieu verontreinigende uitstoot, parkeren op verkeerde plaatsen: ja, de raadsleden kunnen aan de slag om getwitter in daden om te zetten.

Janhuib Blans, Amsterdam