Herinrichting Kerkstraat
Op 15 oktober vorig jaar begon in de Boekmanzaal van het stadhuis het participatietraject voor de herinrichting van de Kerkstraat. Op 27 juni was de slotbijeenkomst. Vorig jaar was het al goed bezocht, nu was het heel druk.
Participatie
Suzanne Witteman van projectbegeleider De Wijde Blik schetste weer even het participatieproject. De Kerkstraat is onderverdeeld in 4 delen. Per deel hebben ca. 30 bewoners en ondernemers deelgenomen aan 3 ontwerpsessies. Totaal dus ongeveer 120 personen.
Gedurende het traject werd bekend dat de Vijzelgrachtgarage er definitief komt. Dat betekent dat er binnen een straal van 400 meter vrijwel geen parkeerplaatsen meer nodig zullen zijn.
Mascha ten Bruggencate, voorzitter stadsdeelbestuur en met speciale interesse omdat ze “om de hoek woont”, vond het participatietraject een hele vooruitgang. Nu eens niet een project waar alles in detail wordt vastgelegd met alleen inspraak achteraf.
Ontwerpen
Dick van Veen vertelde iets over de ontwerpen. Het was veel schipperen met de ruimte om alles een plek te geven. Er is een kaart van 15 meter uitgekomen, over de hele lengte van Leidsegracht tot Amstel. Met daarop ingetekend fietsenrekken, ondergrondse afvalcontainers (glas, papier en restafval), groen. De Puccini methode moest worden gevolgd, dat betekent: rode klinkers (gelukkig geen asfalt), geen amsterdammertjes maar iets verhoogde stoepen met anthracietkleurige granieten trottoirbanden. Of eigenlijk: een iets verlaagde rijweg.
Waarom? Nu is er overlast van fietsers op het looppad als het verkeer even vastloopt. De verhoogde trottoirs (gemiddeld 5 cm) houden dat tegen (vreemd, een beetje fietser neemt dat toch gewoon?).
Voor fietsparkeren komen er parkeervakken, maar vooral fietsnietjes, voorwielklemmen en “tulpjes”. Soms staan de fietsen recht, waar minder ruimte is schuin. Prima vondst: bij de voorwielklemmen komen de fietsen met de kont naar de straat te staan, zodat de voetgangersruimte vrij blijft. De voetgangersruimte is vaak slechts 1 meter. Meer ruimte is er niet; de rijweg moet breed genoeg zijn voor auto’s en fietsers om elkaar te passeren.
Nieuwe bomen planten kan niet: ook onder de grond is weinig ruimte. Daarom zijn boombakken (150×150) ingetekend. Dat kunnen ook bloembakken worden.
Verder traject en uitvoering
Suzanne Witteman verder over het traject: stadsdeelcie en -bestuur kijken er nog naar. In het najaar 6 weken inspraak, daarna wordt het definitief ontwerp vastgesteld.
De uitvoering start vanaf 2021. De volgorde is anders dan oorspronkelijk bedacht: het opheffen van parkeerplekken op korte afstand van de Vijzelgrachtgarage moet wachten tot deze gebruikt kan worden. Nu wordt de volgorde:
1. Amstel-Reguliersgracht
2. Leidsegracht-Nieuwe Spiegelstraat
3. Vijzelstraat- Nieuwe Spiegelstraat
4. Vijzelstraat-Reguliersgracht
De laatste inbreng
De lange kaart was in stukken uitgerold over lange tafels, en de aanwezigen konden in hun stukje straat nog wat missers aangeven. Eigenlijk dus nog een laatste ontwerpsessie.
Wat duidelijk was: er is geen rekening gehouden met minder brave fietsers die hun fiets buiten de rekken zetten. Of bakfietsen. Want handhaven …
Bij binnenkomst had iedereen een kaart ontvangen waar nog opmerkingen op gezet konden worden.
En ondertussen, in de Kerkstraat:
Heel recent is het speelpleintje opgeleverd, halverwege Nieuwe Spiegelstraat en Leidsestraat, netjes opgeknapt na alle bouwwerkzaamheden daar. En ondanks de verse groene omheining stonden er direct al weer fietsen, scooters enzovoorts. Zal het idee van een verbeterde straat met genoeg loopruimte, alle fietsen netjes in rekken, en al het huisvuil ondergronds, ooit bewaarheid worden?
Links:
- De presentatie
- Schetsontwerp van “ons” stukje Kerkstraat, dat per abuis niet in de presentatie zat.
De opmerkingen/correcties die op 27 juni en daarna zijn ontvangen, zijn nog niet in de tekeningen verwerkt.