Mobiliteit en AOV
Het aanvulend openbaar vervoer (AOV) is bedoeld voor degenen die niet of met veel moeite gebruik kunnen maken van het gewone openbaar vervoer. Het gebruik wordt beperkt. Hier iets over de nieuwe regels, en we wijzen weer eens op Cliëntenbelang Amsterdam.
Voorheen kon iedereen die in Amsterdam de leeftijd van 75 jaar bereikte een AOV-pas krijgen. Dat stopt voor wie vanaf 1 januari 2022 75 jaar wordt. Dan krijg je alleen een AOV-pas als je een beperking hebt. Klinkt logisch, want er zijn best wel fitte 75-plussers.
Een bezuiniging dus, maar is dat ook zo? Nu zal iedereen die wat krakkemikkig wordt door een soort keuring moeten. Alsof dat niks kost. En na afwijzing en verergering van je klachten nog een keer en dan nog een keer, jaar op jaar, tot je verzuipt in de bureaucratie en van ellende dan maar thuis blijft?
Zouden er nu werkelijk heel veel 75-plussers onterecht gebruik maken van het AOV? Bestaan daar cijfers over? En maakt het verschil, 75, 78, 85 of 92 jaar? Het vervoert je dan wel van deur tot deur, maar het heeft niet alleen voordelen. Je kunt niet, zoals met het reguliere OV, op het laatste nippertje besluiten een kwartiertje later van huis te gaan. Of nog wat langer te blijven als het gezellig is. Je levert toch niet zomaar een deel van je zelfstandigheid in?
Lees ook de algemene informatie over WMO-vervoer.
Maar niet getreurd, oefen samen met de gratis OV-coach uw route, zegt de gemeente. Hopelijk is dat wel van deur tot deur, zodat je leert alle obstakels en verkeersknelpunten veilig te omzeilen.. En houdt u zich vooral goed vast in tram, bus of metro. Vooral in de bochten en bij het optrekken en afremmen.
De wijzigingen per 1 januari, waar u met vragen terecht kunt, en allerlei tips om u “staande te houden” in het reguliere OV vindt u HIER.
En kijk ook eens naar de website van Cliëntenbelang Amsterdam. Misschien kunnen zij u van dienst zijn, of andersom.
Ik pleit regelmatig voor valet-parking. Als het mogelijk is met een app eten of boodschappen bezorgd te krijgen voor een kleine meerprijs, dan is het ook wel te organiseren dat er iemand komt om je auto naar een parkeergarage weg te brengen of daaruit op te halen en voor te rijden.
Je kan dan voor je deur uit- of instappen. Er staat iemand op de stoep te wachten om je auto over te nemen als je thuis komt en voor vertrek wacht je je eigen auto op in je huis of op de stoep. Eventueel kan je ook op je telefoonschermpje je auto zien naderen.
Je eigen (aangepaste) auto waarmee je vertrouwd bent om mee te rijden. Altijd droog en veilig gestald in een parkeergarage maar zonder dat je zelf er ooit in rond hoeft te dwalen.
Wie werkt dit uit? Technisch zijn er kleine maar goed te overwinnen obstakels. De valet verdient zelf een paar euro per ritje, van de parkeergarage naar een adres in de buurt of andersom. Met een beetje efficiënt organiseren heeft zo iemand een uurloon van een tientje. Eventueel aan te vullen en te combineren met die fietsbezorgdiensten. Die paar euro voor de valet is veel goedkoper dan een dure AOV-chauffeur die een half uur of uur zoet is met een rit.
Dat heeft weinig te maken met alternatief openbaar vervoer.