Nieuwe straatmode?

Ieder fietsenrek een verlichte infopaal?
Op 19 maart gespot op het Frederiksplein. Een fietsenrek wordt, totaal overbodig, voorzien van paal met ‘informatieve lampenkap’ en zonnepaneel.
Kan deze verspilling van grondstoffen/energie, lichtvervuiling en bederving van uitzicht onmiddelijk stoppen?

Deze hartenkreet had Paul S. ook gestuurd naar gebiedsmakelaar en anderen. Daarop kwam een uitvoerige reactie, ook naar d’Oude Stadt. Gelukkig maar, want wij begrepen ook niet wat dat bord moest voorstellen. Fiets neerzetten en dan op een drafje naar de Albert Cuyp?

Het nieuwe straatmeubilair heeft te maken met een groots project in de buurt van de Utrechtsedwarsstraat.

Beste heer S,

Naar aanleiding van ons telefoongesprek van vanmiddag en uw email over de zojuist geplaatste ‘Parkeer & Loop’ palen op het Frederiksplein zou ik u zoals beloofd een schriftelijke uitleg sturen.

Constatering overlast
Sinds augustus vorig jaar hebben overlegrondes plaatsgevonden met bewoners van de Utrechtsedwarsstraat, lokale ondernemers en voorzitter van de BIZ om de fietsparkeeroverlast rond het kruispunt Utrechtsedwarsstraat/Utrechtsestraat te verminderen. Bij deze gesprekken waren ook de Gebiedsbeheerder van de Gemeente Amsterdam en ikzelf aanwezig.

Reden van de bijeenkomsten was de jarenlange overlast van geparkeerde fietsen, die voordeuren, voortuinen, stoepen en terrassen blokkeerden.
Daarbij ontstonden gevaarlijke situaties op de Utrechtsestraat, aangezien voetgangers over de weg moesten lopen om de geblokkeerde stoep te passeren. Deze situaties kunnen ongelukken veroorzaken en moeten te allen tijden voorkomen worden.
In het overleg is, ook na een gezamenlijke schouw, geconcludeerd dat het Frederiksplein de enige nabij gelegen mogelijkheid is om de parkeerpieken op te vangen.
Om deze reden zijn tegenover de Albert Heijn en tegenover café/slijterij Oosterling, in samenspraak met het gemeentelijke Programma Autoluw, enkele autoparkeerplekken opgeheven en omgebouwd tot fietsparkeerplaats. Hiermee zijn 80 fietsparkeerplaatsen gecreëerd.

Verwijzen naar symbool
Om te kunnen verwijzen naar deze nieuwe parkeerplaatsen is bedacht om een P+L paal te installeren. Deze markering (refererend aan de bekende P+R locaties) vraagt de fietsers wat eerder te parkeren en verder te lopen naar de bestemming. Hiermee voorkomen we dat alle parkeerders tot bij de deur van de bestemming parkeren en voorkomt het parkeeroverlast. We beseffen dat het even zal duren voordat de gemiddelde Amsterdammer dit signaal opvolgt, maar het begin is er en op diverse andere locaties in de stad werkt het goed.

De P+L afbeelding is duidelijk genoeg om op diverse communicatie uitingen weer te geven. Ze staan op posters en bierviltjes in de café’s, bordjes bij de voordeuren, (tijdelijke) grondmarkeringen op de plekken waar het meest geparkeerd wordt, etalagestickers, en zelfs websites van de restaurants wanneer gereserveerd wordt. Dit zodat de bezoeker snel begrijpt naar welk parkeersymbool hij/zij moet uitkijken.
Zie de pdf in de bijlage (de plaatjes onder dit bericht – redactie) voor de voorstellen die hiervoor gemaakt zijn. Ondernemers, BIZ en bewoners waren hiermee akkoord. De uitvoering is door de Corona maatregelen vertraagd.

Een simpele verwijzing naar een fietsenrek zou minder goed werken, aangezien de kans groot is dat dichterbij een plek wordt gevonden die opnieuw tot overlast leidt. Wanneer men op zoek gaat naar dit symbool, vindt men dit bij de groene kubus op het Frederiksplein.

U vertelde mij dat een aankondiging in uw krant voldoende zou kunnen zijn om deze bezoekers elders te laten parkeren. Mijn indruk is dat de bezoekers van deze cafés, restaurants en winkels niet allen uw krant lezen. Dus een bredere manier van communiceren lijkt mij van belang. Maar uiteraard maak ik graag van de mogelijkheid gebruik in uw krant meer uitleg te geven over de aanpak. Deze zou namelijk in ieders voordeel moeten zijn.

Tijdelijkheid
We vragen dus om een gedragsverandering van de Utrechtsestraat / Utrechtsedwarsstraat bezoeker. Het kan soms een paar maanden duren, soms een jaar, maar in de regel kan gedragsverandering bewerkstelligd worden met een tijdelijke ingreep. Wanneer het eenmaal in het systeem zit van de (meestal vaker terugkerende) bezoeker wordt vanzelf verder uit de buurt geparkeerd. Het is daarom ook onze bedoeling deze palen weer te verwijderen zodra we kunnen constateren dat het effect heeft. Dit doen we graag in overleg met ondernemers en bewoners. Dus ook met u.

Visueel technisch
U noemde de kubussen groot, zo groot zelfs als een metrokubus. En ik begrijp uw opmerking hierover. De kubussen zijn zo ontworpen dat ze overdag alleen groen zijn, en ’s avonds slechts het belangrijkste informatieve deel van de kubus verlichten. Zie foto’s. Plus dat een timer de verlichting om twaalf uur ’s middernacht weer uitschakelt, zodat niet teveel overlast ontstaat voor omwonenden. Het formaat is circa de helft van een metrokubus.

Molest
Helaas is afgelopen weekend één van de palen afgebroken en vernield. Zie bijgaande foto. Hiervan is aangifte gedaan en de politie doet momenteel onderzoek naar de oorzaak.
Aangezien het een zonnepaneel versie betreft zijn de kosten van de schade aanzienlijk. We zullen de paal zo snel mogelijk herstellen en herplaatsen.

We hopen dat door deze uitleg iets meer begrip van uw kant is ontstaan over het waarom van de plaatsing van deze symbolen. Wanneer ik vroeger op de hoogte was geweest van uw functie in de buurt had ik zeker eerder contact met u opgenomen. Ik dacht namelijk dat ik met bovenstaande partijen het contact en akkoord voldoende gedekt had. Ik zal u voortaan meenemen in de ontwikkelingen.

Heeft u vragen over deze uitleg dan hoor ik graag van u.

Met vriendelijke groet,
R.D.

Conceptontwikkeling en Implementatie, Fietsparkeren
Gemeente Amsterdam

Extra infobordje
Kort hierna meldde hij nog dat er een bordje bevestigd is op de overgebleven paal, zodat mensen begrijpen wat hier de bedoeling is. Dit was bij de installatie gepland, maar het bordje was toen nog niet gereed.

Naschrift
Door Paul S.: Hopelijk zijn de bierviltjes nog niet gedrukt (zo houden wij ’t rond de terrassen …).