Nog meer verkeer (2)
Het wordt er niet beter op in de Nieuwmarkt- en Waterloopleinbuurt. Vorige maand berichtten wij over de dramatische start van de ondoordachte combinatie van enerzijds een paaltjespilot (verkeersmaatregelen Oudezijde weekendnachten) en anderzijds de verkeersomleiding vanwege herinrichting Amstel. Wij eindigden toen met een positief geluid: “De problemen hebben inmiddels de volle aandacht van de gemeente”. Dat heeft niet geholpen. 3 augustus bijgewerkt: Verslag 24 juli toegevoegd (klankbordgroep Pilot).
De Amstelomleiding
De bewoners van Jodenbreestraat, Sint Antoniesbreestraat, Nieuwmarkt, Kloveniersburgwal en wie weet waar nog meer, hebben inmiddels al twee maanden flinke overlast van een veelvoud aan gemotoriseerd verkeer. Er waren twee omleidingsroutes voor autoverkeer uitgestippeld, waarvan deze Nieuwmarktroute (het kaartje) heel populair is. De route via de Weesperstraat is misschien te lang voor de automobilist, en zeker niet gewild bij taxichauffeurs.
Wat er nu lijkt te gebeuren is dat auto’s die richting Blauwbrug gaan niet direct al bij het Mr Visserplein op de M2 omleiding (Weesperstraat etc) worden gewezen, maar pas bij de Blauwbrug door verkeersregelaars worden teruggestuurd. Taxi’s vinden op de brug en aan de straatkant van het Waterlooplein een ideale plek om klanten af te zetten/op te pikken. Mooi binnen loopafstand van het Rembrandtplein. En rijden vervolgens terug naar Mr. Visserplein, richting binnenstad.
En nee, dat er problemen zijn richting Nieuwmarkt krijgen ze pas te zien op het punt dat er geen weg terug is. Toegegeven, het is een opvallend bord, alleen nutteloos waar het staat. Correctie 3/8: Het bord staat beter dan voorheen, misschien zou het beter zijn voor de kruising, maar daar is geen ruimte.
Heel even leek het minder te worden: het op een na laatste weekeinde van juli leken de avonden/nachten minder druk, vanwege vakanties? Daarna waren de lange ronkende optochten echter weer terug. Extra storend, op die hete dagen wilden de bewoners zo graag profiteren van de afkoeling in de nacht door ramen open te zetten. Slecht idee.
Is de toegenomen drukte misschien te wijten aan de “Knip”? Een puzzeltocht voor bewoners en bezoekers om toch vooral alle hoeken van het centrum met de auto te kunnen bereiken.
De pilot
Er blijven knelpunten, ook in het afgesloten gebied. Op zondag 15 juli waren verscheidene paaltjes om 10:00 ’s ochtends nog niet weggeklapt. Autobezitters moesten ingewikkelde rondjes rijden om de buurt uit te komen.De politie blijft bezorgd over de hulpdiensten. Zij kunnen nog wel even snel tussen paaltjes door met fietsen en motoren, maar de brandweer en ambulances?
Op 24 juli is de klankbordgroep die het reilen en zeilen van de paatjespilot bespreekt weer bijeengeweest.
Naar aanleiding van de bijeenkomst een oproep aan de bewoners/nachtelijke bezoekers van de Nieuwmarktbuurt:
Wie van u heeft tijd en zin om bijv. met een mobieltje een filmpje te maken van de idiote verkeerssituatie bij de vijfsprong die je vanaf het terras van café Captein kunt gadeslaan?
Dit filmpje, maar het mogen ook foto’s zijn, bijv. van iemand die tegen de richting in de Binnen Bantammerstraat inrijdt, kun u sturen aan ambtenaar Bas Regenbogen, via het mailadres aanvraag.oudezijde@amsterdam.nl
Het gaat dan met name om de tijden van de pilot: do-vr-za van 22:00 tot 06:00 uur.
Net als bij de Amstelomleiding zijn er problemen met bebording. Staan ze op de goede plek, wijzen ze de goeie kant uit? Is het voor iedereen duidelijk, dat er op verschillende tijden van de week verschillende regels gelden? Geen over-kill aan informatie? Volgt de buitenlandse bezoeker niet gewoon de routeplanner in z’n eigen taal?
- Impressie Pilot aanpak door deelnemer 24 juli
- Presentatie 24 juli
- Officieel verslag 24 juli