Proef Knip Weesperstraat pas 2023
De Pilot knip in de Weesperstraat wordt uitgesteld. Reden? Het verkeersaanbod, dat gedaald is met 30%. Een nieuwe realiteit. Maatregelen in de Agenda Autoluw lukte dat niet.
De Knip Weesperstraat zorgt er voor dat de Wibaut-as geen doorgaand verkeer meer mogelijk is. Binnen de Agenda Autoluw is bedacht dat niet meteen te regelen, zoals bij de Munt, maar als proef begin 2021 (maatregel 13 pagina 45). Na discussie in november 2020 in de gemeenteraad werd de proef al ingekort tot 6 weken en in februari eerder uitgesteld. Die proef gaat nu niet door, maar pas begin 2023. Na de renovatie van de Piet Heintunnel. Dat staat in de brief van 1 april van de wethouder (zie bijlage onderaan). Geen grap, omdat het totale verkeer op de Wibaut-as 30% minder is.
Patroon
Het verkeersaanbod van personenauto’s is 35% minder, van bussen zelfs 80% minder. Het aanbod van vrachtwagens is gelijk staat er in de brief. De gemeente weet dus heel goed wat door de de stad rijdt. Die proef van een paar weken, die nu toch geen definitieve Knip brengt, past in een herkenbaar patroon van vertraging. Om maar geen concrete echte maatregelen op deze Wibaut-as in te voeren. Voor de leefbaarheid.
Onderzoek
De wethouder kondigt in diezelfde brief onderzoek aan om de lucht, geluid, veiligheid en leefbaarheid op die Wibaut-as te verbeteren. Ergens voor de zomer komt de wethouder met meer informatie. Daarmee lijkt het alsof de wethouder slecht geïnformeerd is, want echt er is door de gemeente al genoeg onderzoek gedaan. Zelfs al besloten, maar nooit uitgevoerd.
In 2002 besloot de raad al de Weesperstraat blijvend te versmallen. In 2010 zou dat zelfs versneld uitgevoerd gaan worden. Nooit uitgevoerd. In 2016 was er een kentekenonderzoek op de S100 en Wibaut-as. Conclusie pas 2018 gepubliceerd: maatregelen leveren veel op. In 2018 onderzocht de gemeente de mogelijke beëindiging van de Wibautas als plusnet — corridor voor autoverkeer (zie de sheets). Conclusie: minder verkeer kan.
Wethouder Dijksma wilde dat niet. Er werd aangedrongen op een kentekenonderzoek. Dat er nooit kwam. Binnen de Agenda Autoluw werd in plaats daarvan maar besloten tot de tijdelijke knip; een pilot. Van uitstel komt afstel kopte Zeeger Ersting al. Hij was de indiener van de motie om een Kip te onderzoeken. In de Agenda autoluw staat als Ambitie voor Later: In 2040 hebben de autohoofdroutes in de stad een leefbaarheidsimpuls gekregen. Op deze manier zal dat ook wel weer niet doorgaan.
Besluiten NU!
Het beleid van de vorige wethouder Litjens (VVD) blijft gewoon in stand; doorstroming, doorstroming, doorstroming. Dat beleid gaat voorbij aan de nieuwe realiteit en de kans die dit biedt voor bewoners en bedrijven tot in de omliggende buurten. De wethouder zou niks verder moeten onderzoek, maar meteen tot maatregelen moeten besluiten, waarbij de bereikbaarheid blijft, maar de enorme hoeveelheid doorgaand verkeer (tot 60%) wordt weggehaald. Noem dat een pilot! Dus: versmal die Weesperstraat blijvend en handhaaf maximaal 30 km (dat is het nu al)!