Stadshart Nieuws!
Beste Stadshart Topper,
Deze mail liet even op zich wachten omdat de nieuwsbrief programma ‘Mailchimp’ hen niet zo goed gezind was. Voor deze ene keer dus even via deze weg. Want er was een hoop besproken en bedacht tijdens de Top op 18 april.
Terugblik Stadshart Top 18 april
Tijdens de Top van dinsdag 18 april spraken zij met de 40 aanwezigen over Toerisme & Aanbod in onze binnenstad. Lees verder voor een korte impressie van wat er zoal ter sprake kwam aan de tafels.
Nieuwmarkt
Over en weer zijn er goede ideeën geopperd over de inrichting van de Nieuwmarkt als plek waar mensen graag verwijlen. Een buurtafel midden op het plein, verhalen van de duiker, een fontein voor het speelse element, een glazen luik om de gracht onder de Nieuwmarkt te kunnen zien of de marktkramen draaien voor meer openheid. Het was een constructieve tafel met oog voor de ruimte en rust die het open plein ook biedt.
Pledge
Naar IJslands voorbeeld is een groep aan de slag gegaan met het maken van een Pledge voor Amsterdam; een gelofte die je als bezoeker aan de stad aflegt. De vorm van de Pledge is een ansichtkaart geworden die toeristen bijvoorbeeld in hun hotel krijgen aangeboden om naar het thuisfront te sturen. Op de voorkant van deze ansichtkaart staat een positief geformuleerde quote, bv. “ik ben lief voor de stad en de mensen die ik ontmoet” of “ik ben een waardevolle gast” of “ik voel me deel van de diversiteit, inclusiviteit en schoonheid in Amsterdam”. Zo worden toeristen hopelijk gestimuleerd om goed en netjes met onze bijzondere stad en inwoners om te gaan. Daan, Stefanie en Michel en 5 andere Stadshart Top deelnemers gaan het in een vervolgbijeenkomst hebben over o.a. financiën, inhoud, verspreiding, taal etc. Ook meedoen? Stuur dan een mail naar dburger@dock.nl.
Gedragsverandering
Om gedragsverandering te realiseren is veranderen van het type aanbod nodig. Denk aan horeca, cultuur en retail. Bij een ander aanbod, komt er namelijk een ander type bezoeker. Dit betekent minder overlast. Om dit te kunnen waarborgen kan er gewerkt worden met het matchen van partijen en personen die qua profilering zich richten op Amsterdammers i.p.v. toeristen.
Het stimuleren van samenwerkingen tussen instellingen en ondernemers in het gebied en kruisbestuivingen. Dit betekent meer aandacht voor ‘inwoner-gerichte’ events/programmering in het gebied. Iets wat voor Amsterdammers vaak onbekend is. Ideeën om overlast te ontmoedigen zijn: menukaarten, posters en acties niet meer in het Engels maar in het Nederlands, speciale momenten die alleen voor Amsterdammers zijn in de horeca, kleine groepen binnenlaten. Stimuleren van gewenst gedrag door middel van verlichte stoeptegels met een boodschap en de WinBin werd ook genoemd. Het laatste is een afvalbak met display waarbij degene die iets weggooit kans maakt op een prijs (via QR code op display) van de deelnemende ondernemers in straat of gebied.
Spreiding
Onze tafel had de vraag hoe we toeristen het beste kunnen spreiden over de stad (en regio!). Er is gesproken over sekswerk op de wallen en over de plannen om een Erotisch centrum te open in Noord of Zuid. Het was een interessant gesprek waar verschillende meningen werden gedeeld. Er passeerde mooie voorbeelden van toeristische spreiding over tafel. Berber vertelde ons over de Tours That Matter tours. Het ging niet alleen over spreiding van de vraag (bezoekers), maar ook om de spreiding van aanbod (attracties, ondernemers). Naast mij zat een ondernemer, die een serie kaaswinkels voor bezoekers heeft. In zijn winkels laat hij hen kennismaken met het maakproces van kazen. Hij merkt dat bezoekers steeds meer open staan voor plekken buiten de drukte, soms zelfs tot in de regio – waar hij nu ook een aantal zaken heeft. Deze verschillende initiatieven waarbij zowel toeristische vraag als aanbod meer buiten het Centrum bewegen, sluiten aan bij de visie bezoekerseconomie, die de gemeenteraad in december heeft vastgesteld.
Amsterdam Wereldberoemd
Ook is er gebrainstormd over manieren om de binnenstad wereldberoemd te maken als plek waar je iets goeds komt doen. Nederlandse voetballers in het buitenland die hooligans aanspreken, hetEberhardje (hartvormig koekje van Amsterdam) als krachtbron van liefheid, of een TikTok challenge ‘Don’t be a Tourist’?
Kennismakingstafel
Tijdens iedere Top is er een tafel waar niets moet maar alles mag. Een laagdrempelige tafel zonder regels en agenda. De uitwisseling en aanwezigheid van de deelnemers aan deze tafel is al een waarde op zich!
De volgende Top staat gepland op woensdag 7 juni van 16.00 tot 18.00 uur in de Oude Kerk. Je kunt je vanaf morgen aanmelden!
En tot slot…bedankt Stefanie Caton voor alle energie die jij in de Stadshart Top website steekt! Hier vind je alle laatste updates van de lopende initiatieven. WWW.STADSHARTTOP.NL
Groetjes van Jeanne, Floortje, Yvonique, Elena, Daan en Sunke