Werkgroep fundering voorzichtig positief over palenplan

palenplanBij de Werkgroep komen de eerste reacties binnen op het palenplan Centrum West. Bewoners die aan de voorkant van grachten en straten slapen zijn overgelukkig: eindelijk konden ze weer een oog dichtdoen, niet gestoord door passerende taxi’s, loeiende motoren en uitgaansverkeer met boem-boem uit open autoraampjes. In Centrum-West lijken de nachten weer de oase van weldadige rust geworden die hier vele jaren geleden verloren is gegaan.

Met het oog op het – onverzekerbare – funderingsrisico, en ter bescherming van een gezond leefklimaat, zette de Werkgroep Fundering zich de afgelopen jaren in voor een eind aan de sluiproute door dicht bewoonde buurten en monumentaal erfgoed waarmee de knip bij het CS werd ontweken. De route leidde naar schatting tot een vertienvoudiging van het verkeer in de Westelijke grachtengordel en de Noordelijke Jordaan. Een ernstig risico voor de fundering van de huizen die in dit gebied nog grotendeels op de originele houten 17de-eeuws palen staan, en een bron van klachten over verstoring van slaap en leefklimaat. Velen investeerden duizenden euro’s in geluidsisolatie, sommigen verhuisden.

Na jaren touwtrekken zijn er nu paaltjes gekomen die de bewoners en funderingen moeten beschermen. Een simpele en goedkope oplossing in afwachting van een door bewoners, Werkgroep én gemeente gewenst eigentijds systeem van intelligente toegang. Zijn de sluiprijders nu verdwenen? Ja en nee. Het nachtelijk sluipverkeer lijkt met succes bestreden, maar overdag reden de eerste dag over de even kant van de Keizersgracht opeens meer bedrijfsbusjes en taxi’s dan ooit tevoren. De Werkgroep hoopt en verwacht dat het dagverkeer gestaag zal afnemen naarmate meer automobilisten merken dat de sluiproute is afgesloten.

Of het effect voldoende zal zijn valt moeilijk te voorspellen. De Werkgroep zal het verkeer enkele weken monitoren en verslag uitbrengen. Uitgangspunt blijft dat paaltjes een tijdelijke oplossing zijn. Ze noodzaken tot omrijden en vergroten dus de vervuiling. Daarbij zijn ze voor winkeliers onpraktisch. Als overbrugging is het echter een verstandige maatregel. De pilotperiode van een jaar kan gebruikt worden ter voorbereiding van een toegangssysteem op basis van flitspalen, vergelijkbaar met het camera-systeem van snelheidscontroles. Hierbij heeft bestemmingsverkeer ongehinderd toegang terwijl voertuigen zonder inrij-vergunning worden beboet – een goedkoop en doeltreffend systeem waarmee vele erfgoedsteden inmiddels vaak al meer dan een halve eeuw ervaring opdeden.

Het grootste obstakel is van financiële aard: autoluw Amsterdam zal parkeergelden kwijtraken terwijl de opbrengsten van het camerasysteem, die bestaan uit verkeersboetes, naar het Rijk gaan. De Werkgroep verwacht dat het Rijk zal erkennen dat Amsterdam de boetes nodig heeft voor opzet en onderhoud van het systeem, zoals ook in andere erfgoedsteden de werkwijze is. Technische problemen zijn er in principe niet, wel organisatorische. Bewoners staan al met hun kentekens geregistreerd en voor bedrijven bestaat er al een systeem voor tijdelijke vergunningen. Ander niet-bestemmingsverkeer kan tijdelijk toegang krijgen. Er zal meer capaciteit nodig zijn in de vergunningensfeer.

Praat mee!
De gemeente opende een brievenbus voor inspraak: 

verkeersmaatregelenCW@amsterdam.nl Deel daar uw ervaringen, positief of negatief, met de paaltjes en uw visie op een schone, veilige en goed bereikbare woonomgeving met de gemeente en/of plaats u reactie hieronder.

Meneer Adeleke Johnson

Meneer Adeleke Johnson neemt in weer en wind de complimenten en verwensingen in ontvangst.

Meer informatie: https://www.amsterdam.nl/verkeer-vervoer/infrastructuur/palenplan-centrum-west/