Werkgroep Buitenreclame

De Werkgroep Buitenreclame  is  in 1990 opgericht als een gezamenlijk initiatief van actieve burgers, verbonden aan wijkcentra in Centrum en Zuid.

Aanleiding was de plotselinge grote expansie van allerlei oude en nieuwe vormen van buitenreclame als mupi’s, abri’s, billboards, driehoeksborden, stoepborden, bedrijfsvlaggen etc.

Buitenreclame is een essentieel onderdeel van onze maatschappij, maar hier werd duidelijk dat reclameaanbieders door de overheid gefaciliteerd werden om grenzeloos te expanderen. Daar  begon het aanzicht èn aanzien van de stad ernstig onder te lijden.

Veel acties van de werkgroep in haar rol als denktank, lobbygroep en/of actiegroep waren succesvol: Billboards verdwenen uit de binnenstad, evenals stoepborden. Later, onder druk van Unesco-waarbij de werkgroep als stakeholder is aangesloten (via Wijkcentrum d’Oude Stadt), volgde nog een verbod op megasteigerdoekreclame. Ook verdwenen de –niet afgesproken-  zeer indringende, lichtsterke video’s uit de omstreden nieuwe digitale mupi’s.

Een huidig speerpunt van onze strijd vóór een beheersbare kwantiteit aan buitenreclame, tégen grenzeloze overkill, is onze strijd tegen het niet-legale, maar door Amsterdam niet gehandhaafde booming fenomeen van led videoreclames in de etalages van veel winkels e.d.

Wij zijn en blijven de luis in de pels van grote multinationale buitenreclameaanbieders die tot op de dag van vandaag door veel lokale overheden geen strobreed in de weg worden gelegd.

In december 2021 is de werkgroep geheel verzelfstandigd tot Stichting Werkgroep Buitenreclame.

E-mail
werkgroepbuitenreclame@online.nl

 

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *