Wibautas 30

Donderdagochtend 13 juni 2019 sprak Michel van Wijk bij de Raadscommissie Mobiliteit, Luchtkwaliteit, Duurzaamheid in. Over de Verkeersmaatregel Wibautas 30 km / uur: ‘een praktisch alternatief’. Een proef die snel te realiseren is en 25% minder verkeer door die straten laat gaan. Dat levert verbetering op van de luchtkwaliteit.

Michel van Wijk sprak in namens zo’n 25 bewonersorganisaties, onderwijsinstellingen en bedrijven langs de Wibautas (dat is Wibautstraat, Weesperstraat en Valkenburgerstraat). Onderwerp is het ‘verbeteren luchtkwaliteit’. Michel heeft samen met Paul Busker gesproken met ambtenaren van Verkeer & Openbare Ruimte van de gemeente Amsterdam. Die bevestigen de positieve effecten die het voorstel beoogt.

30 KM op de hele Wibautas
Het instellen van een 30 km per uur tracé over de gehele Wibautas, betekent volgens verwachting van Verkeer & Openbare Ruimte van de gemeente Amsterdam, een reductie van circa 25% van de verkeersintensiteit. Die 30 KM per uur vermindert het niet bestemmingsverkeer. Nu neemt het doorgaande verkeer deze ‘schijnbaar korte’ route dwars door de stad (van noord naar zuid of vice versa).

Effect: 25% minder verkeer
25% minder verkeer betekent onlosmakelijk vermindering van de uitstoot stikstofdioxide en fijnstof. Deze maatregel betekent zelfs dat de (binnen)stad bereikbaar blijft voor bewoners, lokale ondernemers, zorgverleners. Duitsland deed ook een proef met 30 KM. Bij een lang traject, zoals de Wibaut-as, levert het effect op.

Michel van Wijk: Een maand geleden verklaarde wethouder Sharon Dijksma nog: “Amsterdammers hebben recht op schone(re) lucht”. “…. Vanwege de luchtkwaliteit op veel plekken in de stad is de gemiddelde levensverwachting van Amsterdammer enkele maanden tot een jaar korter …”

Praktisch alternatief
Het voorstel ‘Wibautas 30 – een praktisch alternatief’ is misschien geen panacee. In ieder geval is het een concrete en reële maatregel. Zorgt op korte termijn en voor een aantal jaren, tastbare verbeteringen. Bovendien is ‘Wibautas 30’ een echt burgerinitiatief. Wat houdt ons tegen? We weten inmiddels dat CityTrees e.a. niet werken. Niks doen ook!

Vragen
Na zijn inspraak waren van Raadsleden vragen over de inrichting van een 30 KM straat. Normaal moeten eigenlijk alle verkeersborden, stoplichten etc. weg. Zelfs het asfalt vervangen door klinkers, aldus de ambtenaren. Voor de gewenste duidelijkheid werkt deze pilot een veel minder kostbare variant uit. Die aanpassingen herinneren de weggebruikers op verschillende manieren er aan dat het een 30 KM weg is.

Bekijk hieronder de inspraak en interactie met de raadsleden.

Bijlage