Zienswijze snorfiets naar de rijbaan

Laat de gemeente weten wat u vindt van het plan dat snorfietsers vanaf 2019 niet meer op het fietspad mogen rijden. U kunt tot en met 24 september uw zienswijze indienen.

De gemeente vraagt uw mening over het plan om de snorfietsers vanaf 2019 te verbannen van het fietspad. Het gaat om alle snorfietsers, dus alle scooters met een blauwe kentekenplaat. De gemeente wil de drukke fietspaden ontlasten en de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van de stad per fiets verbeteren. Eén van de maatregelen is het verplaatsen van de snorfietser van het fietspad naar de rijbaan. Die plannen zijn beschreven in een ontwerpverkeersbesluit. U kunt over dat voorgenomen verkeersbesluit een zienswijze indienen.

Iedereen mag een zienswijze indienen
Snorfietsers en niet-snorfietsers, Amsterdammers en niet-Amsterdammers: iedereen mag zijn mening geven. Op basis van uw reacties kan in het najaar een zorgvuldig definitief verkeersbesluit genomen worden. Uw zienswijze indienen, kan op verschillende manieren: online, per post, telefonisch of tijdens een spreekuur. Dat kan tot en met 24 september. Meer informatie hierover vindt u op www.amsterdam.nl/scooter

Op en weer van de rijbaan af
Op een interactieve kaart (zie onder, klik op de foto) maakt de gemeente inzichtelijk wat de effecten zijn. Zie ook het AT5-filmpje. Brommers moeten niet en dan vooral weer wel op het fietspad (o.a. Wibaut-as). Dat bevordert niet de eenduidigheid. Juist op bijvoorbeeld de Weesperstraat zijn de fietspaden niet breed genoeg en toch worden de scooters en fietsers gedwongen er samen gebruik van te maken. Ook bij de andere “nieuwe” hoofdroutes in de binnenstad worden de scooter gedwongen op het fietspad te rijden (groene routes op het plaatje). Het verkeer daar op de weg mag kennelijk niets in de weg gelegd worden. Veiliger, het uitgangspunt van de gemeente en gezonder wordt het dan niet op het fietspad daar. Het plan wordt toegejuicht en kan rekenen op draagvlak, maar er zou toch eigenlijk een koppeling met andere plannen gemaakt moeten worden, zoals 30-KM in de binnenstad; overal. Ook op de hoofdroutes en dan daar ook de scooters laten rijden. Dan staat echt de gezondheid en veiligheid voorop. Voor alle weggebruikers en bewoners.