Zienswijze snorfiets naar de rijbaan
Laat de gemeente weten wat u vindt van het plan dat snorfietsers vanaf 2019 niet meer op het fietspad mogen rijden. U kunt tot en met 24 september uw zienswijze indienen.
De gemeente vraagt uw mening over het plan om de snorfietsers vanaf 2019 te verbannen van het fietspad. Het gaat om alle snorfietsers, dus alle scooters met een blauwe kentekenplaat. De gemeente wil de drukke fietspaden ontlasten en de verkeersveiligheid en bereikbaarheid van de stad per fiets verbeteren. Eén van de maatregelen is het verplaatsen van de snorfietser van het fietspad naar de rijbaan. Die plannen zijn beschreven in een ontwerpverkeersbesluit. U kunt over dat voorgenomen verkeersbesluit een zienswijze indienen.
Iedereen mag een zienswijze indienen
Snorfietsers en niet-snorfietsers, Amsterdammers en niet-Amsterdammers: iedereen mag zijn mening geven. Op basis van uw reacties kan in het najaar een zorgvuldig definitief verkeersbesluit genomen worden. Uw zienswijze indienen, kan op verschillende manieren: online, per post, telefonisch of tijdens een spreekuur. Dat kan tot en met 24 september. Meer informatie hierover vindt u op www.amsterdam.nl/scooter
Op en weer van de rijbaan af
Op een interactieve kaart (zie onder, klik op de foto) maakt de gemeente inzichtelijk wat de effecten zijn. Zie ook het AT5-filmpje. Brommers moeten niet en dan vooral weer wel op het fietspad (o.a. Wibaut-as). Dat bevordert niet de eenduidigheid. Juist op bijvoorbeeld de Weesperstraat zijn de fietspaden niet breed genoeg en toch worden de scooters en fietsers gedwongen er samen gebruik van te maken. Ook bij de andere “nieuwe” hoofdroutes in de binnenstad worden de scooter gedwongen op het fietspad te rijden (groene routes op het plaatje). Het verkeer daar op de weg mag kennelijk niets in de weg gelegd worden. Veiliger, het uitgangspunt van de gemeente en gezonder wordt het dan niet op het fietspad daar. Het plan wordt toegejuicht en kan rekenen op draagvlak, maar er zou toch eigenlijk een koppeling met andere plannen gemaakt moeten worden, zoals 30-KM in de binnenstad; overal. Ook op de hoofdroutes en dan daar ook de scooters laten rijden. Dan staat echt de gezondheid en veiligheid voorop. Voor alle weggebruikers en bewoners.
Wisselende reacties op scooterplan gemeente: ‘Er moet wel gehandhaafd worden’https://t.co/AjljPx3BXd pic.twitter.com/J90xUjA4UU
— AT5 (@AT5) 14 augustus 2018
Scootervrije fietspaden in Amsterdamhttps://t.co/kHKmZEieT3@fietspadterug @maps_amsterdam pic.twitter.com/EldnUAEidi
— dirkmjk (@DIRKMJK) 2 september 2018
Oké @zeeger en @jan_bert; heb mijn zienswijze ingediend. ‘Fietspad is voor fietsers, scooters horen op de rijbaan’ https://t.co/81iMyi0tyv
— Paul van Grieken (@paulvangrieken) 3 januari 2017
Een voorstel waar velen in onze stad lang op hebben gewacht; omdat het zorgvuldig moet starten we een inspraakronde. #snorfietsplan https://t.co/pt3zYTjpCB
— Sharon Dijksma (@sharon_dijksma) 13 augustus 2018
Heb je een mening / zienswijze hierover? En dan het liefst dat de scooters naar de rijbaan moeten? Zoals ik vind, nadat ik dit voorjaar door een scooter van m’n fiets werd gereden, waarna ik 2 maanden met een pijnlijke pols zat? Vul dan dit formulier in! https://t.co/JjbAWb5sjq https://t.co/inLbaj0Rl0
— Botte Jellema (@bottejellema) 14 augustus 2018
Gemeente heeft kennelijk nog niet duidelijk gemaakt dat men een uitzondering kan aanvragen. Er is een commissie met experts die de aanvragen gaan beoordelen. Op zoek ook naar een algemene lijn, wat zou een goede reden zijn voor een uitzondering? https://t.co/lVzl9cIcA0
— Geefhetfietspadterug (@fietspadterug) 15 augustus 2018
Goede actie van Milieudefensie. Weg met vervuilende scooters op het fietspad! 😷 https://t.co/lShgjQUL4u
— PvdD (@PartijvdDieren) 14 december 2017