Ga naar de inhoud

Amsterdam om van te schrikken

Bericht van 4 juli 2021, bijgewerkt 11 augustus.
Een van de vroegere toegangspoorten van Amsterdam was de Regulierspoort. De Munttoren is er nog een restant van. Het Muntplein zou nog steeds een mooie entree van de oude binnenstad kunnen zijn, maar het is niet meer om aan te zien.

Want wat zien we, helaas nog wat verergerd door het droefgeestige weer? Een kraam vol 21e eeuwse graffiti, ach, laten we het modern street-art noemen, dan lijkt het nog wat. Aan deze kant van de poort een mupi waarvoor al in 2019 een vergunning geweigerd is, maar nog steeds met een flits iedere 6 seconden een nieuwe reclame op ons afvuurt. En aan de andere kant van de poort ook een mupi, maar die heeft gek genoeg wel een vergunning. Rechts, buiten beeld, bij de Amstel staat nog zo’n knipper-mupi, met vergunning.

En alsof dat nog niet genoeg is, staan er sinds eind juni op Muntplein 4 enorme verlichte reclameschermen met bewegend beeld achter de ramen. Het gebouw is een rijksmonument, het in 1895 door H.P. Berlage opgetrokken kantoorgebouw van “De Nederlanden van 1845”, in 1911 door dezelfde architect vergroot en versoberd. En nu door de reclamegigant blowUP media van kolossale smakeloosheid voorzien.

BlowUP media? Inderdaad, die van die gigantische schreeuwerige geveldoekreclames, die nu gelukkig in Amsterdam verboden zijn. Wat gaat er nu gebeuren? JCDecaux gaat vast het verbod op bewegend beeld op mupi’s niet langer meer pikken, als de gemeente digitale raamreclame blijft gedogen en zelfs verdedigen. Weet u nog, de nieuwe regels voor buitenreclame vorig jaar? Het straatbeeld moest rustiger?

De reclameregels in De Schoonheid van Amsterdam:

Hoofdstuk 7

  1. Criteria van toepassing op alle reclame-uitingen

Reclame:

  1. heeft een functionele relatie met het in het gebouw gevestigde bedrijf
  2. is niet veranderlijk of bewegelijk
  1. Reclame op of onmiddellijk achter het raam
  2. bestaat uit één onverlichte tekst in losse letters van maximaal 0,60 m hoog (Centrum)
  3. onverlichte reclame op of onmiddellijk achter het raam is toegestaan, op de voorwaarde dat een aaneengesloten deel van 75% van het raam vrij is (Overige stadsdelen).

 

LAATSTE NIEUWS

Op 1 juli was bij de gemeente hierover een melding gedaan. Het is opgepakt. Op 9 augustus heeft de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit (de welstandscommissie) een advies uitgebracht:

Niet akkoord
Het dichtzetten van de voorgevel met schermen is een ernstige aantasing van de monumentale waarde en de gevelarchitectuur. Bovendien voldoen de schermen niet aan het geldende beleid voor erfgoed en reclame.

De behandelend ambtenaar meldt dat het bedrijf een brief zal ontvangen, om de schermen te verwijderen. We zijn benieuwd. Ongetwijfeld zal het bedrijf protesteren.

.