Autoluw 3
Maandag 19 februari om 20:00 uur organiseert d’Oude Stadt een thema-avond met als titel Autoluw III. Aan deze avond werken buurtorganisaties mee, van de Oostelijke Eilanden tot Grachtengordel en van Overtoom tot Gelderse Kade. Iedereen is welkom om een bijdrage te leveren aan de discussie.
Deze thema-avond gaat over het steeds drukker wordende verkeer in de stad. Dit college is gestart met het autoluw maken op en rond het Muntplein. Door het afsluiten van straten voor verkeer. Inmiddels zijn er meer plekken in de stad waar afsluitingen gepland staan, zoals bij de Prins Hendrikkade, of op en rond de Nieuwmarkt (’s avond vanwege het taxiverkeer), of de knip Anne Frankstraat/Plantagebuurt, Weesperstraat, dan wel de wens van bewoners om bepaalde straten ook (tijdelijk) af te sluiten, zoals de Knip van Atlas: tussen Singel en Spuistraat. Die knip wordt gebruikt als voorbeeld voor de discussie.
Discussie
De discussie gaat over het steeds meer compartimenteren van de stad door een “knip” in de route. Dat gaat over het weghouden van onnodig/doorgaand verkeer. En vooral over hoe houden wij de buurt bereikbaar (voor bewoners, ondernemingen, bezoekers en bezorgers)?
Niet
Deze avond willen wij het juist niet hebben over de logistieke aanpak van bezorgdiensten, of het taxiverkeer of Touringcars. Over die onderwerpen zijn al oplossingen bedacht, maar nog niet/ of niet breed inwerking.
Wel
De discussie gaat dus wel over het beperken van het niet-bestemmingsverkeer (wat is de definitie?). Hebben buurtbewoners concrete ideeën hoe in hun straat het doorgaand verkeer te beperken? Dat gaat dus ook over de bereikbaarheid voor bewoners en hun parkeerproblemen. En wat is een juiste aanpak? Kleine stapjes zetten en dan piepen wanneer het weer elders knelt (waterbedeffect), of een grotere visie, zoals de Fietsersbond Amsterdam heeft. Wij willen graag aan de hand van een korte introductie van het voorbeeld Knip van Atlas de discussie met elkaar starten.
Verkiezingen
Op 21 maart 2018 zijn gemeenteraadsverkiezingen. Wij nodigen politici uit om hun plannen in hun verkiezingsprogramma’s op dit onderwerp toe te lichten alsmede hun aanpak en vooral concreet wanneer en welk effect beoogd wordt.
Programma:
19:30 | inloop |
20:00 | start, opening voorzitter |
20:05 | vijf sprekers: Sander Onland (Knip van Atlas), Marijke Storm, Luud Schimmelpenninck, Fietsersbond Amsterdam |
20:45 | presentaties politici |
21:00 | pauze |
21:15 | vraag en antwoord discussie over buurtspecifieke knelpunten en oplossingen |
22.15 | slotwoord voorzitter, borrel na |
- Datum: 19 februari 2018
- Tijd: inloop vanaf 19.30 uur. Aanvang 20:00 uur
- Plaats: Nieuwe Doelenstraat 55, 1012 CP Amsterdam Hoe kom ik daar?
- Aanmelden: via onderstaand formulier (zover u dat nog niet heeft gedaan). Bij veel aanmeldingen zal de bijeenkomst verplaatst moeten worden. Vul daarom uw e-mail in!
[caldera_form id=”CF5a46262da5ddf”]
Centrum: helft minder autokilometers volgens @PieterLitjens in @nrchttps://t.co/3mhzP3VLmn
Maar wanneer en hoe dan?
Kom ook 19 februari naar @OudeStadt (inloop vanaf 19.30 uur. Aanvang 20:00 uur) voor de thema-avond Autoluw III https://t.co/aWVpFqjeF2 pic.twitter.com/OGML7DKO20— d’ Oude Stadt (@OudeStadt) 4 februari 2018
Zoveel van dat verkeer heeft een doorgaande bestemming. We moeten doorgaan met knippen en compartimenteren. Misschien is een prijsvraag voor het idee van de beste knip een idee. Knip-oog
— Sander Onland (@sanderonland) 3 februari 2018
Paaltjes moeten taxi’s weren uit Nieuwmarktbuurt, maar andere straten krijgen de overlast: https://t.co/xjDUnQ5RlG
Advies @AmsterdamNL is dat bewoners Valkenburgerstraat voor #rechtopgezondelucht bezwaar gaan maken: https://t.co/pPEqawHHMd
Kan dat nu niet anders @PieterLitjens? pic.twitter.com/YfJlWQNUHS
— d’ Oude Stadt (@OudeStadt) 17 december 2017
De auto-knips voor het station en in de Paleisstraat komen er aan! De Amsterdamse binnenstad is ook veel te mooi en kwetsbaar om als doorgaande autoroute te dienen. Straks veel meer ruimte voor voet en fiets https://t.co/z3PhoIxL8S via @parool
— Zeeger Ernsting (@zeeger) 10 januari 2018
Kop had beter kunnen zijn: bezoekers veroorzaken files in stad.Uitbreiding p+r, verbeteren OV en verdere uitrol autoluwe stad hard nodig. https://t.co/acHTa9koLR
— Pretpark Amsterdam (@Pretpark020) 27 december 2017
Ja @AmsterdamNL waar blijf je dan met je slimme experimentjes? https://t.co/kJRGWxbwR3
— Drukke Toestand (@DrukkeToestand) 28 december 2017
Op 25 maart 1992 stemden Amsterdammers per referendum voor een autoluwe binnenstad. Goed om nu na te lezen hoe de discussie toen lag en welke doemscenario’s er de wereld in werden geslingerd (trouw 24/3/92). Nu tijd voor de volgende stap, want écht autoluw zijn we nog lang niet! pic.twitter.com/0eJKLyKvwv
— Zeeger Ernsting (@zeeger) 3 januari 2018
Weesperstraat
Photo BYRON @020_impressions #Amsterdam pic.twitter.com/b6CecMheVa
— AmsterdamImpressions (@020_Impressions) December 29, 2017
Deze Amsterdamse hoofdverkeersader ligt er al tijden uit. Omliggende stad functioneert gewoon door. Belangrijke les voor verkeersplanologen pic.twitter.com/EaMWaJ5nby
— Martin van der Maas (@MartinvdMaas) 19 december 2017
Vandaag opnieuw vertraging voor autoverkeer door Byenkorf-garage #eigenwijs pic.twitter.com/mJ0WvP0Ehr
— W. Ploos van Amstel (@Amsterdam1012) 29 december 2017
VIDEO: Drukte in Amsterdam: De Bijenkorf-file op Waterlooplein, Amstel, Rokin en Dam https://t.co/LzuLJLcjeV via @veedsapp
— De Oudjes (@DeOudjes) 28 december 2017
Nu vanuit het Filekwartier. Wifi tracking, camera’s, handhavers, het maakt allemaal niets uit en zo blundert de Stopera verder. pic.twitter.com/kj6uEHcwqh
— Nico van Gog (@NicovanGog) 31 december 2017
Gelukkig kan @GVBnieuws het reizigersaanbod weer goed aan. pic.twitter.com/QRCClFOKuN
— Victor Pons (@ponsmeister) 31 december 2017
De Gemeenteraad heeft het Beleidskader Verkeersnetten vastgesteld.
Hier de bijbehorende kaart met Plusnetten en Hoofdnetten:https://t.co/4J0EQ2DU5H pic.twitter.com/5L7Z4z5sAl— Maps Amsterdam (@maps_amsterdam) 2 februari 2018
En 1967, la mairie et le président Pompidou souhaitent construire 8 autouroutes en plein coeur de Paris, détruisant ainsi des milliers de logements, le canal Saint-Martin et plusieurs grandes places de la ville. La suite, @PhilippeGargov vous la raconte https://t.co/OZpOdfWLTU pic.twitter.com/VDMY4EwIKY
— AUTONOMY (@AUTONOMY) 2 februari 2018
Je auto niet meer zelf te hoeven parkeren, maar door een garage laten doen? De Vijzelgrachtgarage maakt het straks mogelijk voor bewoners met een vergunning. De bouw van de parkeergarage, die aan zo'n 250 auto's plek biedt, start in 2019. https://t.co/VCI3UtftX4
— Gemeente Amsterdam (@AmsterdamNL) 15 februari 2018