Ga naar de inhoud

Bezorgdheid over deelfietsenbeleid!

Fietsbezit in Amsterdam is normaal, echter ook voor fietsen is er parkeerschaarste… En fietsparkeergarages kunnen zomaar gebruikt worden om fietsen ’te stallen door verhuurders van fietsen..’, niet door de gebruikers en daar zijn fietsenstallingen niet voor bedoeld..


Er is een brandbrief aan de Gemeente Amsterdam uitgegaan(zie hieronder!)

===========
P a g i n a | 1 van 3
Aan: Burgemeester en Wethouders en de
Gemeenteraad van Amsterdam Amsterdam 7 November 2024
Betreft: Voorgenomen fietsbeleid van de Gemeente Amsterdam
Deelfietsenbeleid van de Gemeente Amsterdam en Hotelfietsen zijn niet functioneel voor de bewoners van Amsterdam.
Deze (deel) huurfietsen beperken de openbare ruimte en zijn oneerlijke concurrentie met de bestaande fietsverhuurbedrijven
Geacht College, geachte raadsleden,
Hierbij willen wij onze verontrusting uit spreken over het huidige deelfietsen en – hotelfietsenbeleid in Amsterdam.
Deelfietsen
Sinds 2017 hebben er diverse deelfietsen pilots plaatsgevonden in Amsterdam. Binnenkort wordt de evaluatie van de laatste pilot met 800 Donkey Republic, met deelfietsen die gestald zijn in speciale mobiliteithubs o.a op het stations, openbaar gemaakt.
Toch willen wij nu al onze ervaringen en observaties rond het oneerlijke systeem van deelfietsen en Hotelfietsen in Amsterdam nogmaals dringend onder uw aandacht brengen.

De doelstelling van de Gemeente Amsterdam om het deelfietsensysteem te impliceren is; dat door dagelijks meervoudig gebruik van deelfietsen er extra openbare ruimte zal ontstaan, omdat Amsterdammers met het meervoudig gebruik van deelfietsen hun eigen fiets laten staan, daarmee minder parkeerplekken in beslag nemen en er door deelfietsen minder autoritten worden zullen gemaakt Deze de extra gewonnen openbare ruimte is echter tot op heden nog nooit ergens in de stad concreet aangetoond.
Want Amsterdammers fietsen ondanks 7 jaar diverse deelfietsen pilots nog steeds massaal op hun eigen fiets en gebruiken hun auto niet minder door deelfietsen.

In eerdere evaluaties van deelfietsen door de Gemeente Amsterdam (uit 2021) is bovendien ook geconcludeerd dat vooral bezoekers (toeristen) de deelfietsen gebruiken en voor langere periode op1 dag. Het beoogde effect van meervoudig dagelijks gebruik van deelfietsen (en extra openbare ruimte) wordt hierdoor volledig te niet gedaan. Integendeel deelfietsen nemen alleen maar meer openbare ruimte in beslag, ook als ze onderdeel zijn van
P a g i n a | 2 van 3

een mobiliteit hub met meerdere deelmobiliteiten (auto, brommer, bakfiets en deelfiets).Daarnaast zijn deelfietsen een directe en oneerlijke concurrent gebleken van de reeds bestaande fietsverhuurbedrijven. I
Oneerlijke Concurrentie
Met deelfietsen gebruikt door vooral de bezoekers en niet Amsterdammers faciliteert de Gemeente met publiek geld commercieel toeristen fietsverhuur en is hiermee een grote en oneerlijke concurrent van de reeds bestaande fietsverhuurbedrijven. Bestaande Fietsverhuurbedrijven met een winkel, die hun fietsen NIET op straatniveau mogen stallen laat staan direct verhuren vanaf straatniveau via een app Fietsverhuurbedrijven de GEEN gebruik mogen maken van de bestaande ov- fietsenstallingen op stations als verhuurlocatie en daar hun huurfietsen wekenlang kunnen stallen wachtend op klanten. Fietsverhuurbedrijven die door deze oneerlijke concurrentie ternauwernood hun hoofd boven water weten te houden.
De Gemeente Amsterdam kiest voor mobiliteitshubs in openbare ruimte, mobiliteitshubs worden daarbij flink gesubsidieerd door Europa. Immers er is een grote lobby voor deelmobiliteit en mobiliteitshubs, dit alles in het teken van Al en Maas (Mobility as an Service).
MaaS heeft vooral als doel veel extra mobiliteitsdata te verzamelen. (Zie doelstellingen MaaS) Mobiliteitshubs dragen hiermee echter ook bewust bij aan de vercommercialisering van de gratis openbare ruimte.
Hotelfietsen
Naast de gemeentelijk gefaciliteerde Donkey Republic deelfietsen hebben sinds 2011 ook de hotelfietsen van het bedrijf Myhotelbikes hun intrede in Amsterdam gedaan. Op zich is er niets tegen het commercieel verhuren van fietsen aan hotels. Echter ook hier veroorzaakt de Gemeente Amsterdam oneerlijke concurrentie met de bestaande fietsverhuurbedrijven
Oneerlijke concurrentie van Hotelfietsen omdat:
1. MyHotelbikes net als de deelfietsen met behulp van een app vanaf straatniveau direct voor het Hotel aan de klanten verhuurd worden.
2. En MyHotelbikes wekenlang met tientallen fietsen tegelijkertijd op een rijtje buiten de verplichte fietsparkeervakken op straatniveau geparkeerd, gestald mogen voor van het hotel zonder dat deze huurfietsen gehandhaafd of geruimd wordt richting het fietsdepot
Over deze uitzonderingspositie van Myhotelbikes is navraag gedaan bij o.a Hotel Banks op de Keizersgracht en bij het Double Tree by Hilton Centraal Station
Vragen aan het College en de gemeente Raad van Amsterdam Gezien het bovenstaande hebben wij een aantal vragen over de resultaten van de deelfietsen pilots.
1) Hoeveel aantoonbare extra openbare ruimte (in vierkante meters) hebben de deelfietsen pilots tot op heden opgeleverd in Amsterdam?
2) Worden fietsverhuurbedrijven op korte termijn ook financieel gecompenseerd voor de oneerlijke en onwettige concurrentie die de deelfietsen van Donkey Republic die nu vanaf straatniveau gehuurd kunnen worden en die in de CS-fietsgarages staan opgesteld wachtend op gebruik. Iets wat voor reguliere verhuurders niet mogelijk is in de NS-fietsenstallingen. Iets wat beide niet mogelijk is voor reguliere fietsverhuurbedrijven

Wijkcentrum d’Oude Stadt ● Kerkstraat 123 ● 1017GE Amsterdam ● 020 638 22 05 wijkcentrum@oudestadt.nl ● www.oudestadt.nl ● KvK 41197046
P a g i n a | 3 van 3
3) Worden de fietsverhuurbedrijven financieel gecompenseerd voor de oneerlijke concurrentie, die ontstaan is door het gedoogd parkeerbeleid van de fietsen van MyHotelBike die wel in de openbare ruimte buiten de parkeervakken voor de Hotels mogen staan ?.Bestaande Fietsverhuurbedrijven mogen namelijk hun fietsen NIET uitstallen voor hun winkels en bedrijven. Hier wordt ook regelmatig op gehandhaafd door de gemeente Amsterdam.
Conclusie
Wij willen dat het project deelfietsen serieus op effectiviteit geëvalueerd wordt en wij hopen dat de gemeente Amsterdam zo moedig is om de papieren idee fix (na 7 jaar pilots) van het aantoonbare nut van deelfietsen door te prikken en achter zich te laten Met andere woorden ; in wereldfietsstad Amsterdam waar iedereen de trotse bezitter is van tenminste 1 gepersonaliseerde fiets heeft (met fietstassen, kinderzitjes, hondenbakjes, bloemetjes enz enz,) zijn deelfietsen niet functioneel gebleken. Ze nemen bovendien niet minder maar meer extra schaarse openbare ruimte in beslag.
Het continueren of verder uitbreiden van het deelfietsenbeleid is dan ook contra productief en dient gestopt te worden
Wij vragen de Gemeente Amsterdam bovendien ook om op korte termijn juridisch in te grijpen en te handhaven op de toegenomen overlast in de openbare ruimte en oneerlijke concurrentiepositie die Hotelfietsen uitgestald op het trottoir en aan de gracht in centrum Amsterdam veroorzaken.
Met vriendelijke groet,
Namens de wijkraad van wijkcentrum d’Oude Stadt