Ga naar de inhoud

Concept agenda Autoluw

Zaterdagmiddag 26 oktober 2019 protesteerden de eerste hoofdroute-bewoners (in de Kattenburgerstraat) tegen de Autoluwplannen van dit college, omdat Autoluw 30% meer verkeer door Hoofdwegen laat rijden. Ook bewoners in de hoofdroutes willen minder voertuigen door hun woonstraat.

Concept
De concept agenda Autoluw zag 2 oktober 2019 het daglicht. Activiste Bianca Wylie waarschuwde al dat je alert moet zijn wanneer je opponent je eigen woorden gebruikt, maar eigenlijk geheel anders invult. In deze agenda krijgt zelfs het woord  Nu  een nieuwe betekenis, namelijk t/m 2022. En ook betekent het woord Autoluw echt niet minder auto.

Dit concept doelt op een bereikbare stad met zelfs 30% meer verkeer op de hoofdroutes, zoals de Valkenburgerstraat, Prins Hendrikkade, Kattenburgerstraat, Weesperstraat, Stadhouders- en Nassaukade. Wethouder Dijksma meldde meermaals dat de oplossing voor het drukke verkeer op de hoofdroutes in die agenda Autoluw zit. Pas ergens  STRAKS  (t/m 2025) en  LATER  (t/m 2040) wordt onderzoek naar de Hoofdroutes gedaan. Dat is pas na vele verkiezingen. Dit college doet dus duidelijk niks. Bewoners voelen zich belazerd. Het protest is dan ook terecht!

Het Manifest Amsterdam Autoluw (opgesteld door de Fietsersbond, Comité Parkeervrije Frans Halsbuurt, Rover, Mensen-Straat, Cliëntenbelang, Vereniging Vrienden van de Amsterdamse Binnenstad): “Autoluw betekent onorthodoxe verkeersmaatregelen. We bannen de auto niet uit de stad, maar doorgaand autoverkeer is nergens voor nodig. Concrete voorstellen: 11. Maak een knip voor het autoverkeer op de Stadhouderskade ter hoogte van het Vondelpark. Dit geeft ruimte voor een wandel- en fietsboulevard naar het Vondelpark en voor betere doorstroming van het openbaar vervoer. 12. Versmal de Valkenburgerstraat en Weesperstraat en bestem alvast één buis van de IJtunnel voor de fiets.”

Stadsdeel
De concept agenda autoluw ligt ter advisering voor bij de Stadsdeelcommissie. Daar is 15 oktober ingesproken door veel bezorgde bewoners. Ook door d’Oude Stadt. Op 5 november komt het onderwerp andermaal in de stadsdeelcommissie, nu in de Grote Commissiezaal (Willem Kraanzaal). Dan is het advies in grote lijnen beschikbaar. Beantwoord wordt dan de vraag of het stadsdeel de oren laat hangen naar het College, of luistert naar bewoners en deze plannen afwijst en gaat voor het verminderen van autoverkeer in alle buurten en niet alleen maar op het herverdelen van overlast. Minder auto’s dus; in TOTAAL!

Uit de inspraak op 15 oktober: “40 tot 60% is doorgaand verkeer blijkt uit de kentekenonderzoeken op de Valkenburgerstraat en de S100. Laat zien dat bronaanpak effect heeft op geluid. Bovenal levert een knip in de Weesperstraat enorme verbetering op van de luchtkwaliteit. Onder de Europese grenswaarde. Meteen doen dus. Meer knippen in die hoofdroutes! Dat is wat anders dan niet werkende CityTrees, of Troostgroen in de Valkenburgerstraat”.

Bijlagen