Autoluw 2: Distributie

walth600

In het buurtenoverleg autoluw 2 van donderdag 23 juni stonden oplossingen centraal. Juist specialisten waren aan het woord, omdat dat de wens bleek van de aanwezigen bij autoluw 1.

Milieudefensie
Olivier Beens deed de aftrap met de actualiteit van Milieudefensie over kansrijke ideeën en oplossingen vernomen op hun discussie-avonden over duurzame mobiliteit. Sneller omschakelen naar klimaatvriendelijk vervoer en meer ruimte voor voetgangers, fietsers en openbaar vervoer in onze steden. Het bekendste voorbeeld komt uit Gent. Daar namen bewoners het heft in eigen handen om de woonstraat autovrij te maken. Het eerste voetgangersgebied in Gent bestaat al sinds 1997. Dit wordt nu uitgebreid met het nieuwe mobiliteits-, circulatie- en parkeerplan die sinds 2016 geleidelijk worden ingevoerd.

Ook gaf Olivier inzicht waarom zaken als Luchtkwaliteit politiek op de agenda brengen beter werkt in Utrecht. In Utrecht hebben een aantal partijen die luchtkwaliteit heel hoog in het vaandel. Ze hameren heel erg op het aspect roet. Diesels leveren hieraan een grote bijdrage en deze wil Utrecht zeker gaan aanpakken.

Fietsstraat
Daarna vervolgde Jeroen Verhulst met zijn presentatie over de Fietsstraat Sarphatistraat. Een fietsstraat is een straat die is ingericht als fietsroute, maar waar wel auto’s zijn toegestaan en heeft dus geen wettelijke status. Fietsers hebben de voorrang en de snelheidslimiet is 30 km. Echter op de trambaan blijven de taxi’s 50 km rijden.  De proef begint  maandag 27 juni.  De fietsersbond is hierop tegen omdat hier goed functionerende fietsvoorzieningen plaatsmaken voor deze fietsstraat. Zelfs al rijden de auto’s maar 30km/u dan rijden ze alsnog 2x zo hard als de fietsers. Jeroen gaf vergelijkbare verkeersknelpunten aan bij de Munt en het Weteringcircuit. Lees ook het document met alle bezwaren tegen de Fietsstraat.

[gview file=”https://www.oudestadt.nl/wp-content/uploads/2016/06/Fietsstraat-Sarphatistraat_Munt_Weteringcircuit.ppt” profile=”2″ width=”575px” save=”0″]

 

 

 

Distributie
Walter Ploos van Amstel nam het daarna over en gaf een gedegen inzicht in de problematiek waarvoor deze stad staat. De transportsector is de enige die geen vooruitgang boekt. Goederenvervoer gaat met 250% stijgen de komende jaren, door ontwikkelingen als webwinkels, maar ook dagleveringen aan winkels. De bouw is de allergrootste goederenstroom in de stad, 80% daarvan is tussen 6:00 en 8:00. Vroeger nam een aannemer al zijn spullen ’s ochtends mee. Nu zijn het 8 verschillende zzp’ers en die mogen niks achterlaten op de werkplek en bestellen “on demand” en dat alles wordt ongecoördineerd de stad ingebracht.

Het vrachtverkeer is goed voor 20 % en heeft daarmee een enorme inpakt op de co2 uitstoot. De stad loopt vol met vrachtvervoerders. Richt je op volume (bouwverkeer), dat moet anders kunnen. Voor echte werk- en merkbare stadslogistiek zijn wel voorwaarden aan verbonden. Dat gaat om de impact van grote volumes, extra regelgeving, zoals venstertijden en “faciliteren” wanneer de goederen elektrisch door de stad worden vervoerd. Ook werd inzicht gegeven in de nieuwste cijfers uit het onderzoek van de HvA.

[gview file=”https://www.oudestadt.nl/wp-content/uploads/2016/06/Oude-stad-verkeersatelier-juni-2016.pptx” profile=”2″ width=”575px” save=”0″]

 

Cargohopper
Daarop nam de heer Roozendaal van Cargohopper het woord. Cargohopper had een prijs gewonnen en met dat prijzengeld werd een grotere cargohopper gebouwd waarmee  pakjes vervoerd konden worden. De Cargohopper heeft zero-emissie en helpt transporteurs bij het terugdringen van hun (laaste) kilometers en dure uren. Het is voor overheden een bewezen alternatief bij het halen van hun luchtkwaliteitsdoelstellingen. Daarnaast dient Cargohopper de verkeersveiligheid, de doorstroming en de leefbaarheid in een binnenstad.


Mokum Mariteam
De heer Post van Mokum Mariteam sloot de avond af. Mokum Mariteam levert schoon (goederen)vervoer door een elektrisch schip dat specifiek is ontworpen voor de binnenstad van Amsterdam. De schepen varen daarmee schoon en geruisloos door de Amsterdamse grachten. De heer Post vertelde over projecten met zeer goede resultaten met een fijnmazig distributie- en collectienetwerk van goederenvervoer over water in de Amsterdamse binnenstad: vracht door de gracht, op schone en stille kracht.

Verslag
Het verslag van de bijeenkomst vindt u hier.