Op 2 juli schreven wij een artikel over tijdelijke terras(uitbreiding) voor horeca, om de gevolgen van de anderhalvemeterplicht deels te compenseren. Geluk voor ondernemers met ruimte voor hun deur, pech voor de anderen.
Dat voelt oneerlijk aan als je ziet hoe nogal wat ondernemers zelf maar wat neerzetten, zonder iets aan te vragen, of hoe anderen een vergunning krijgen en vervolgens de voorwaarden aan hun laars lappen.
Terwijl veel ondernemers toch echt heel duidelijk hun stoelen verder uit elkaar zetten en hun klanten een beetje in de gaten houden, lijkt voor sommigen alleen eigenbelang te tellen.
Ondanks een vergunning voor een uitbreiding blijven reguliere terrassen de terrasgrenzen overschrijden, of laat men eerder geplaatste illegale uitbreidingen bestaan. Of de eindtijden voor de uitbreidingen worden niet nageleefd.
Zoek de verschillen
De toestemming voor de boot op de bovenstaande foto is enkele weken geleden verleend op grond van onderstaande tekening, met een in- en een uitgang, en met de verplichting tot een uitgiftepunt op de boot. Het is een levensgevaarlijk punt om daar met volle dienbladen het drukke tweerichtingenfietspad en de straat over te steken. De tekening laat een nette plaatsing van tafels en stoelen zien, met oog op afstand houden. In de praktijk, op de foto dus, zijn stoelen dicht tegen elkaar gezet. Al zou je als klant willen, afstand houden kan niet eens, voor je het weet komt er iemand pal naast je zitten. Mogelijk is de foto verouderd wanneer de nieuwsbrief uitkomt, want handhaving schijnt (de ochtend van de foto?) langs te zijn geweest. Een extra terrastafel die er ook nog aan de stoeprand stond was al verwijderd. Maar toch: de ondernemer hoort zich gewoon aan de vergunning te houden, daar zou toch geen handhaver voor nodig moeten zijn?
Wonderlijke situatie Spui
Al een hele tijd staan er terrastafels en -stoelen op het Spui tussen Spuistraat en NZ Voorburgwal. Volgens de horecakaart zijn het geen reguliere terrassen, maar op de kaart met tijdelijke terrasuitbreidingen is er ook geen vergunning voor dat terras te vinden.
Terwijl ze op 23 juni al te zien zijn op de terras”tekening” hiernaast, waarop de vergunning van de Coffee Company aan het Spui gebaseerd is (op 23 juni zo aangevraagd).
Dat terrasje aan de stoeprand staat ook nergens als vergund op de kaarten.
Op 30 juli stonden stoep en stoeprand er vol terrassen EN terrasuitbreidingen zonder vergunning. Zie foto’s onder dit artikel. Geen 4.50 m als er aan weerszijden terrasstoelen zijn, geen 3,60 m langs de terrassen op het plein. Alleen moet de Coffee Company wel 3,60 m van de trambaan blijven.
Wat is hier aan de hand? Zijn hier gewoon terrassen neergezet met de gedachte “we doen gewoon of het normaal is”. Of deelt de gemeente ook toestemmingen en vergunningen uit zonder dat openbaar te maken? Is er nog ergens veilige ruimte voor voetgangers? Hoe steek je er nog verkeers- en coronaveilig over? UPDATE: in augustus zijn de terrassen op het plein voor Hoppe en Luxembourg eindelijk aan de kaart met terrasuitbreidingen toegevoegd.
Handhaving? Er zijn nu eenmaal te weinig handhavers, en die zouden ook hier niet nodig moeten zijn. Horeca-ondernemers zijn toch allemaal nette mensen?
Horeca-ondernemers: neem je verantwoordelijkheid. Zorg ervoor dat voorbijgangers en je klanten voldoende afstand kunnen houden.
Horeca-klanten: neem je verantwoordelijkheid. Denk niet alleen aan jezelf, maar ook aan anderen.
Vervolg Nieuwmarkt terrassenplannen
Nadat ook het tweede plan voor een honderden stoelen tellend terras op het Nieuwmarktplein was ingetrokken hebben acht cafés rond de Nieuwmarkt via de ondernemersvereniging een aanvraag ingediend voor 8 terrassen op het plein. Er is goed overleg geweest tussen vertegenwoordigers van de ondernemers en van het bewonersoverleg. Daarop is de toestemming verleend om met ingang van vrijdagavond 24 juli de terrassen te plaatsen, maar alleen als er geen markt op de betreffende plekken is. En onder de voorwaarden die voor alle terrasuitbreidingen gelden, zoals afstandsregels en sluitingstijden.
Shared Space
De zeer smalle rijweg aan de westkant van de Nieuwmarkt is tot shared space benoemd, omdat de stoep niet coronaveilig is vanwege de veel te smalle ruimte tussen de gesplitste terrassen. Zodat, zo is ons uitgelegd, “voetgangers die daar niet willen lopen” (hoezo virus, hoezo anderhalve meter?) de rijweg op mogen tussen auto’s, fietsen en scooters door. Buurtbewoners lijkt het een stuk veiliger om maar even over te steken naar het plein, en voor onbekenden aan beide kanten een richtingwijzer aan te brengen.