BIJGEWERKT! Vanwege de coronamaatregelen heeft de gemeente de termijn verlengd. U kunt tot en met 17 april 2020 (was 1 april) uw mening geven over het beleidskader Ruimte voor de voetganger. Meer ruimte voor voetgangers is een van de belangrijke ambities die gemeente Amsterdam heeft. De zienswijze van d’Oude Stadt van 29 maart jl. is als bijlage bijgevoegd.
2 meter doorloopruimte
Het beleidskader ‘Ruimte voor de Voetganger’ stelt onder meer vast hoeveel vrije doorloopruimte voetgangers nodig hebben, afhankelijk van het aantal voetgangers dat een trottoir gebruikt. Bij alle herinrichtingen van straten wordt voortaan uitgegaan van een absoluut minimum van 1,80 meter vrije doorloopruimte voor de voetganger. Gewenst is overal 2 meter en op drukke routes wordt méér ruimte voor de voetganger voorgeschreven. Dat is de ‘netto’ ruimte op het trottoir die gebruikt wordt om te lopen, dus ruimte waar geen objecten zoals terrassen, fietsenrekken, bomen of mupi’s staan.
Meer doorloopruimte
De stoepen worden al jaren voor meerdere functies gebruikt. Denk aan fietsparkeren, terrassen, of aan afvalcontainers. Dat betekent dat de voetgangersruimte continu onder druk staat. Niet alleen bij herinrichtingen moet de voetgangersruimte gewaarborgd zijn. Die waarborg moet er óók zijn als er bijvoorbeeld fietsparkeerruimte gezocht wordt, een terrasvergunning wordt aangevraagd, een plan wordt gemaakt om een reclamezuil te plaatsen of een winkel zijn waren wil uitstallen. Bij het vergunnen van objecten op het trottoir, zoals winkeluitstallingen en terrassen, gaat de gemeente daarom minimaal 2 meter vrije doorloopruimte hanteren.
Op stadsstraten waar grote stromen voetgangers zijn, is meer vrije doorloopruimte gewenst.
Geef uw mening
Tot en met 17 april 2020 (was 1 april) kunt uw uw mening geven over het beleidskader Ruimte voor de voetganger. Dat kan door:
- Stuur een e-mail : Beleid.openbareruimte@amsterdam.nl
- Schriftelijk:
Gemeente Amsterdam
T.a.v. de heer De With
Weesperstraat 113
Postbus 95089
1090 HB Amsterdam
Na de inspraakperiode
De gemeente verwerkt alle reacties in een nota van beantwoording. Dit is naar verwachting in mei 2020 gereed. De nota van beantwoording en het beleidskader gaan eerst naar het college van B&W en daarna naar de gemeenteraad. Naar verwachting neemt de gemeenteraad eind tweede kwartaal 2020 een definitief besluit over het beleidskader Ruimte voor voetganger.
Bijlagen:
Naar aanleiding van de zienswijze van @OudeStadt over het voetgangersbeleid https://t.co/CKUWfSWkiK realiseer ik me hoe je bij haast aan de verkeerde kant van de straat tegen de stroom toeristen in moet lopen. Er is nog inspraak mogelijk https://t.co/L5rtLsurt3 pic.twitter.com/JcFSLghBth
— ReindeR Rustema (@rrustema020) April 1, 2020
hallo @020centrum @webcare020 @AmsterdamNL deze mídden op de stoep geparkeerde #Biro verspert 24/7 zo de stoep voor Singel 129 – dit mag toch niet?!? #handhaving@sharon_dijksma pic.twitter.com/Np5kPh5NZv
— Marcel Dellebeke (@MarcelDellebeke) March 31, 2020
Dom, dom, dom.
Vuil op het trottoir, biro’s en fietsen op het trottoir en wat al niet meer.
Diegenen die dat doen denken alleen aan zichzelf. Iemand met rollator/rolstoel/slechtziend moet er zonder problemen langs kunnen.
De topper in dit filmpje is de hond. https://t.co/yjdOrVJayA— Fanny (@Fanny47738180) February 29, 2020
In Parijs gaat 60% van de verplaatsingen te voet. De ruimte voor lopen moet daarop worden aangepast: van de linker naar de rechter piramide. @RuimtevoorLopen @wandelnet @Voetgangersbond @mensenstraat https://t.co/5VokrZSDVz
— Voetgangersbeweging Nederland (@voetgangersNL) February 29, 2020
Walking the Talk: What Can We Learn from Germany’s New Pedestrian Policy Framework? | Deliberate strategies to boost the safety, feasibility and allure of walking are needed https://t.co/IBHFG246jm
— WalkAmsterdam (@Voetgangersbond) February 24, 2020
Parijs, London en Oslo zetten volop in op meer ruimte voor voetgangers. Maar, in Amsterdam wil het maar niet lukken om de voetganger op nummer een te krijgen.
Het beleidskader ‘Ruimte voor voetganger’ is vrijgegeven voor inspraak, maar biedt bitter weinighttps://t.co/HtJ1evNtFK— WalkAmsterdam (@Voetgangersbond) February 24, 2020
In de bijsluiter: ‘De trottoirband mag bij het vaststellen van de breedte worden meegenomen’. In afwijking van landelijke CROW-normering #ruimtevoorvoetgangers
— WalkAmsterdam (@Voetgangersbond) February 17, 2020
Wat er bedoeld wordt, is dat als de norm niet gehaald dreigt te worden andere dingen moeten wijken (terrassen, mupi’s, etc). Als dat niet voldoende is, moet onderzocht worden of een ander profiel oplossing biedt (geen parkeren, modaliteiten mengen, voetgangersgebied, etc.). (1/2) pic.twitter.com/WV9CLuWLsr
— An-Jes Oudshoorn (@AnneJessicaLise) February 17, 2020
Kan ook goed in Amsterdam.
Minder geparkeerde fietsen op straat = Meer ruimte voor voetganger. @amsterdamnl @adamfietst @Voetgangersbond https://t.co/YLIygYI3IU— Eric Plankeel (@plankje55) February 19, 2020
18 maart 2020, 13.30 uur | Ineens realiseer je je hoe bizar druk het al die jaren is geweest … . De Damstraat, de Halvemaansteeg en het Rembrandtplein (2x). Het is stil in Amsterdam, de oude Ramses zingt erover —> https://t.co/beSuES5kWs pic.twitter.com/N6t31WSgzy
— Paul Gruter (@paul_gruter) March 17, 2020