Fietsen is gezond. Tegelijkertijd wil de gemeente minder geparkeerde en stilstaande fietsen op straat. De gemeente ziet een oplossing in deelfietsen. Ja, diezelfde fietsen die eerst “geduld” en toen toch met groot vertoon van de straat gehaald werden. De gemeente wil beleid en u mag daarop inspreken tot en met 16 februari 2018. Hulp nodig bij het opstellen van uw zienswijze? Neem contact op met d’Oude Stadt.
Voor het gebruik van deelfietsen maakt de stad beleid. Om het gebruik goed te regelen. Het gaat om een proef van maximaal 3 jaar. Dat is om te leren en om het beleid tussentijds aan te passen. Onderdeel is een parkeerverbod voor deelfietsen in o.a. het gehele centrum. Gewezen wordt op de (gratis) gemeentelijke fietsstallingen. Op de kaart ziet u waar de deelfietsen kunnen staan en waar er een parkeerverbod geldt.
Onderdeel van het nieuwe beleid is ook dat aan maximaal drie aanbieders straks een vergunning wordt verstrekt. Naast deelfietsen biedt het beleid ook mogelijkheden voor een proef met elektrische deelbromfietsen en deelbakfietsen. Zie voor de beleidsnota de bijlage onderaan.
Inspreken
Uw mening geven op het plan kan op drie manieren:
- Online via het inspraakformulier.
- Schriftelijk via post. Postadres inspraak:
Gemeente Amsterdam, Verkeer en Openbare Ruimte, t.a.v. W. Kune of V. van den Bos / Inspraak Deelfietsbeleid
Postbus 95089
1090 HB Amsterdam - Tijdens de inspraakbijeenkomst op dinsdag 23 januari 2018.
Tijd: 18.30 – 21.30 uur
Adres: Gemeente Amsterdam, Voormalige Stadstimmertuinen 4-6
Bijlage
- Download de Nota Deelfiets.
Huurfiets Huurfiets Huurfiets Huurfiets Huurfiets Huurfiets Huurfiets Huurfiets Huurfiets Huurfiets Huurfiets Huurfiets Huurfiets Huurfiets https://t.co/NTQehkWHc6
— Pretpark Amsterdam (@Pretpark020) 29 januari 2018
Er circuleren nogal wat mythes rond de effecten van deelfietsen. Bijvoorbeeld dat er meer gefietst zou worden door de introductie van de deelfiets. In een Vlaamse rapport worden enkele van die beweringen kritisch tegen het licht gehouden. #deelfiets #velo https://t.co/sqzGNyU46q pic.twitter.com/LDOEFFgWcN
— FietsberaadNL (@FietsberaadNL) 22 januari 2018
Voor iedereen die geen rapporten kan lezen: de gemeente wil 5 miljoen investeren in Deelfietsen DIE op betaald maaiveld extra autoparkeerplaatsen krijgen toebedeeld .TERWIJL fietsparkeren van reguliere Amsterdamse fietsers bovengronds in HEEL Centrum-Rode loper VERBODEN wordt
— Amsterdamfietsmuseum (@FietsmuseumAdam) 20 januari 2018
Volgen mij hebben Amsterdammers al laten blijken hoe ze er over denken.
— Nico van Gog (@NicovanGog) 21 december 2017
De hoon die mijn ten deel viel toen in 2008 als aspirant-straatmanager vroeg waarom juist in de stad van Luud Schimmelpennink nog geen deelfietsen waren…”iedereen heeft al een fiets”.
— Kees Kroese (@straatmanager) 21 december 2017
Het komt op z’n zachtst gezegd allemaal wat amateuristisch over…. https://t.co/TmxsKmTBn5
— Pijke Oostra (@PijkeOostra) 22 december 2017
Deelfietsen komen terug?
Ze staan er gewoon nog hoor, al maanden. Hekken van de gemeente worden er gewoon omheen geplaatst… pic.twitter.com/mVG1E1El5V— Bewoners van de Pijp (@BvdPijp) 21 december 2017
@VVDAmsterdam wethouder @PieterLitjens brengt de chaos deelfietsen terug in Amsterdam. Hij is gezwicht. Bewoners hebben eigen fietsen. Dus dit dient alleen om de toeristen tsunami te faciliteren. @Pretpark020 https://t.co/u2dWySBBUh
— Erik van Zwam (@evanzwam) 21 december 2017
De deelfietsen terug? Laat van je horen! https://t.co/CWVNcrFCaH
— AmsterdaminProgress (@AmsInProgress) 22 december 2017
Inspraak deelfietsen loopt tot 16 februari. pic.twitter.com/Hw0TNigonJ
— Michael de Sitter (@____leahcim) 1 januari 2018
Ha Babette, de aanbieders van deelfietsen krijgen het recht van gebruik van parkeervakken en plekken in gemeentelijke fietsenstallingen om hun fietsen aan te beiden. Voor dat gebruik betalen ze ons. De deelfiets is er straks voor de Amsterdammer en voor frequente bezoekers 1/2
— Webcare Amsterdam (@webcare020) 21 december 2017
Lijkt me dat ze dat simpel moeten kunnen aantonen? Ik zou als stad sowieso eisen dat gegevens deelfietsen als open data worden vrijgegeven
— Matthijs Pontier (@Matthijs85) 21 december 2017
Heeft iemand aan de bewoners van Amsterdam gevraagd of er behoefte is aan het nieuwe Amsterdamse plan voor deelfietsen, HERSTEL 10.000 extra huurfietsen? #dtv @d66amsterdam @VVDAmsterdam
— stadsbewonor (@stadsbewonor) 22 december 2017
Met nota ‘Kansen voor deelfietsen’ geeft Amsterdam ruimte aan de deelfiets. Eerder dit jaar schreef ik een stuk over kansen, uitdagingen en het belang van leren van innovatie in de praktijk https://t.co/DgetLTkZJJ https://t.co/qZLWHlpZ7n
— Arnoud van Waes (@arnoudvanwaes) 29 december 2017
Beste Francisca, dank voor je vraag. We willen de fietsen bij alle OV knooppunten plaatsen, dus niet alleen bij de stations. Daarnaast willen we inwoners die nu niet fietsen met de komst van deelfietsen in hun wijk stimuleren om te gaan fietsen. groet ^EB
— Webcare Amsterdam (@webcare020) 22 december 2017
De negatieve reacties die er waren op de deelfietsen van oa. Obikes zijn gewoon genegeerd. Wil heel graag weten welke ambtenaar hier beter van wordt!
— Kwebbelmom (@Brigittella) 23 december 2017
Met nieuwe, comfortabele deelfietsen zullen Amsterdammers hun eigen barrel met liefde laten staan, zegtt professor Deborah Nas van de TU Delft: https://t.co/5GPyJ7ipkq pic.twitter.com/ONeCHQxWfn
— Het Parool (@parool) 22 december 2017
En dan nog iets; als de gemeente het fietsen wil stimuleren waarom dan niet zelf gratis fietsen neerzetten? Dan zijn het pas echt deelfietsen. Die bedrijven doen dat echt niet uit idealistische overwegingen maar gewoon voor het geld.
— Babette van Buuren (@BabettevBuuren) 21 december 2017
@PieterLitjens Waar kunnen we de criteria vinden waar de deelfietsen (huurfietsen) aan moeten voldoen? Waar is de vragenlijst? #huurfiets
— Erik Bouwer (@erikbouwer) 22 december 2017
Opvallend dat in de deelfietsennota niet gesproken wordt over verdienmodellen voor ondernemers. Op Nederlandse OV-fiets na is eigenlijk nergens in de wereld een voorbeeld van deelfietsen zonder subsidie https://t.co/GiJkFmwWls pic.twitter.com/oNYkBoJ2L8
— W. Ploos van Amstel (@Amsterdam1012) 22 december 2017
Ze mogen blijkbaar helemaal niet staan in onze stadsdeel? https://t.co/AAsZi8rHKK
— Martin Cleaver 🇪🇺 🇬🇧 🇳🇱 #FBPE (@mcleaver) 21 december 2017
Het voorstel van de gemeente voor deelfietsen in de stad betreft een complex, nauwelijks handhaafbaar en duur ‘hybride freefloating systeem’. Alternatief: een Netwerk Digitale Fietspunten, met aansluiting op de Amsterdamse fietscultuur. @PieterLitjens https://t.co/sU22Js6oMl pic.twitter.com/aC44vnwqjS
— Pascal van den Noort (@Pascal_Amsterda) 13 februari 2018