Van de werkgroep Buitenreclame een stand van zaken over de steigerdoekreclame tot eind januari 2019.
In 2012 werd megasteigerdoekreclame in de binnenstad afgeschaft. Het was om vele redenen een te omstreden project geworden:
- door de omvang veel te overheersend en visueel onaanvaardbaar in de historische omgeving
- minimale opbrengsten voor de gemeente
- veel verzet van gedupeerde winkeliers
- “fraudegevoelig”, het maken van reclame was meermaals het doel, niet de renovatie e.d.
- scherpe kritiek van UNESCO.
Ergo, sinds 2012 geldt in Centrum: een reclamevrij steigerdoek, met of zonder gevelimpressie, met eventueel een logo, (een “handtekening” van sponsor/renovatiebedrijf/steigerbouwbedrijf), maximaal 10% van het doek, uitsluitend onderaan.
Terug
Tot haast ieders verbazing zijn die megadoeken, zes jaar later (in september 2018) terug in het stadsbeeld. Op het verbod van reclame op steigerdoeken kwam geen wijziging door de nota Stedelijk Kader Buitenreclame (2016). De toezeggingen van wethouder Choho zijn daar duidelijk in: “In stadsdeel Centrum zijn door allerlei stakeholders jarenlang keuzes en afwegingen gemaakt, die ik respecteer”. En “De deur wordt niet weer opengezet voor steigerdoekreclame in Centrum, het bestaand beleid wordt voortgezet”. Het is dan vreemd dat in de bijlage behorende bij het Gemeenteblad Jaargang 2017 Nr. 2184 de versie voor inspraak van de Nota Stedelijk Kader Buitenreclame hangt. Zonder een wijziging, alsof er geen beraadslaging in de gemeenteraad heeft plaatsgevonden.
Wethouder Ivens
Recent spraken vertegenwoordigers van het Wijkcentrum met verantwoordelijk wethouder Ivens (SP). d’Oude Stadt hamerde er op dat niemand de herintroductie van megareclames wenst, inclusief de vorige en -zo schatten wij in- ook de huidige gemeenteraad. De wethouder wilde niet zo zeer terugkijken, maar drong aan op een toekomstgerichte werkwijze. Inhoudelijk bleef hij daar verder vaag over.
d’Oude Stadt heeft de wethouder laten weten dat toekomstgericht werken betekent dat er met onmiddellijke ingang geen vergunningen meer verstrekt zouden moeten worden om reclame op steigerdoeken in het centrum toe te staan. Zie als voorbeeld bijgaande vergunning. Daartoe is het wellicht noodzakelijk om de beleidsnota te verduidelijken op dat punt. Maar vooral drong d’Oude Stadt aan op het geven van de juiste instructies aan de uitvoerende en handhavende ambtenaren. En uiteraard gaf d’Oude Stadt aan bereid te zijn om mee te denken om mooie steigerdoeken in heel Amsterdam voor te laten schrijven (bijvoorbeeld met gevelprint, van welke pui dan ook) en te realiseren, mits dat reclamevrij is in het centrum, conform eisen Unesco.
Wel zou – volgens nog niet bevestigde berichten- het bestuur bezig zijn met het opstellen van nieuw reclamebeleid. Wat dit voor de niet-gewilde megasteigerdoekreclame gaat betekenen is dus nog onzeker. De werkgroep Buitenreclame van het Wijkcentrum zal de huidige o.i. onterechte terugkeer van dit soort megareclame dan ook zeker blijven bestrijden, en zij zal niet de enige zijn. Via publiciteit, politieke lobby, contacten met Unesco, enz.