Ga naar de inhoud

Thema-avond: Fietsend in Amsterdam Centrum

Thema-avond op donderdag 20 april 2023 om 20.01 uur Locatie: Kerkstraat 123: Een leven lang fietsend door Amsterdam 
Met Micha Mos, stadsdeelbestuurder Centrum en Myriam Corzilius van Stichting Fietsmuseum
=============================================

Opening:intro Myriam Corzilius, wijkraadslid Wijkcentrum d’Oude Stadt en bestuurslid van Stichting Fietsmuseum Nederland.

1. Een leven lang fietsend door Amsterdam 
Amsterdam is de wereld fietsstad  
Er zijn meer fietsen (meer dan een miljoen) dan bewoners 900.000 in Amsterdam 
Wij fietsen van 8-88 jaar want Fietsen is gezond, snel, duurzaam en je wordt er gelukkiger van
2. De openbare ruimte is beperkt er zijn een aantal flinke fietsuitdagingen zoals;
De Drukte op de fietspaden en en de interactie met het andere mobiliteiten in de stad (auto, vrachtverkeer en OV)
Al heeft Amsterdam gekozen voor een aantal Fietsstraten, een autoluw beleid met 30 km zones, maar het autoverkeer kan nooit helemaal omzeild worden.

3. Er zijn bovendien steeds meer verschillende soorten fietsen op het fietspad
daardoor ontstaan nieuwe snelheidsverschillen en eventueel onveilige situaties.
4.Fietsparkeren, wordt steeds meer gereguleerd naar fietsenstallingen ( onder het maaiveld)onder de grond is dat een goed ontwikkeling/Kunnen bewoners hun fiets nog wekenlang laten staan als ze op vakantie gaan?

3. Het Fietsgedrag is niet altijd prettig, er zijn een toenemend aantal fietshufters onder ons?
Fietsers die zonder respect voor de andere weggebruikers door de stad crossen.
Fietsers die door rood rijden, tegen het verkeer in of over de stoep zodra een (vracht)wagen even stilstaat, 
Fietsers die direct gaan schelden als je iets doet wat ze niet aanstaat
Fietsers die blijven appen op de fiets, ook al is de boete voor appen, telefoneren op de fiets verhoogd naar 150 euro.
Hoe gaan wij daar mee om? Hoe wordt fietsgerag weer socialer en fietsvriendelijker. Zie prijsvraag Bike & City -uitslag 31 mei as.

4. De (deel) scooters zorgen helaas vaak voor extra overlast
– want de vaak jonge drieste chauffeurs ,lappen alle verkeersregels aan hun laars.
– en kwakken de deelscooters na gebruik gewoon ergens neer in de openbare ruimte, 
– s’avonds na het uitgaan stappen ze vaak dronken-stoned op de scooter naar huis.
en veroorzaken daarmee de afgelopen jaren veel ernstige ongelukken (data opvragen) 
– deelscooters worden ook steeds vaker gebruikt voor criminele activiteiten.

5.Er is een nieuwe nota Inspraak Nota Deelvervoer 2023 – Gemeente Amsterdam,
Willen buurtbewoners een reactie aanleveren en/of bij de commissie MOW mogelijk inspreken?
/ Noot er wordt bij deze nota de deelfietsen en deelscooters in dit stuk helemaal niet gesproken over het toegenomen gevaarlijke )hufter’ gedrag van deelscooter gebruikers

WANT: bewoners van de binnenstad van Amsterdam willen dat fietsen leuk en prettig blijft voor iedereen, daarom denken we graag mee met de Gemeente Amsterdam!
—————————————————————————————————————–

7. Reactie Stadsdeelbestuurder Micha Mos
8. Discussie met publiek over de diverse punten, eigen ervaringen, vragen en meningen.
9. Eindconclusie, Myriam Corzilius en Micha Mos.
10. Afsluiting (met borrel).