Bijgewerkt bericht: De bezwaarcommissie heeft advies gegeven, en vervolgens is dat opgevolgd door de Directeur Juridische Zaken namens het college van B&W. De bezwaren van dhr Spoek en anderen zijn ongegrond verklaard (juridische haarkloverij). Reden: de punten waar hij en anderen bezwaar tegen maakte zijn inmiddels, tijdens de zitting, ingetrokken. Vanwege het verzet in de buurt. De punten 1 en 2 van het besluit zijn in stand gebleven.
Heel bijzonder, de gemeenteambtenaar die het besluit verdedigde vertelde over de herinrichting van het Frederik Hendrikplein. Nou waren we al verbaasd dat het Frederiksplein zo nodig Frederikspark moest gaan heten. Dus nu zijn we helemaal van slag. Ouwe bomen moet je niet verplanten …
Ons eerdere bericht, op 1 mei:
Tegen het verkeersbesluit SW21-02809 Amstel Westzijde tussen Sarphatistraat en Achtergracht, in Staatscourant nr. 20984 hebben verschillende bewoners bezwaarschriften ingediend. Hier kunt u er een van lezen. Een van de punten zal veel fietsers die de op 1mei: bruggen van Amsterdam kennen uit het hart gegrepen zijn.
Het besluit doet wat gedateerd aan, met de vele aandacht voor “voertuigen, ruiters en geleiders van rij- of trekdieren of vee”. Toch wordt de bedoeling na bestudering wel duidelijk. Tot 2 juni kan nog bezwaar worden ingediend. Hoe u dat kunt doen ziet u direct achter het besluit.
Lees hier het volledige bezwaarschrift van Paul Spoek, bewoner Achtergracht..
Zijn belangrijkste bezwaar is gericht tegen de onlogische omdraaiing van de rijrichting langs de Achtergracht, met vervelende en mogelijk gevaarlijke consequenties. We zijn eraan gewend dat verkeer langs de grachten vrijwel altijd rechts van de gracht rijdt. Zo ook bij de Amstel. Als je langs de westzijde van de Amstel richting Sarphatistraat loopt of rijdt, kan verkeer vóór een brug rechtdoor of rechtsaf gaan; pas aan de andere kant van de brug kan verkeer van rechts komen, een heel overzichtelijke situatie. Je ziet verkeer tijdig in jouw richting komen.
Nu is dan besloten dat het anders moet. Bij de Achtergracht zul je voortaan vóór de brug moeten afremmen, juist op het punt dat je kracht moet zetten om de brug te beklimmen. Voor veel niet-wielrenners, jong en oud, en voor E-bike berijders betekent dat afstappen en lopend de brug over.
Dan moet je trouwens wel weten dat het daar anders is dan anders. Er zullen dan wel weer eental borden geplaatst moeten worden om op de vreemde situatie te wijzen. En voorrang op de Amstel (fluisterde iemand)? Nog meer borden? En durft iedere fietser die voorrang blind te nemen?
Onbegrijpelijk is ook het volgende:
Definitief ontwerp Sarphatistraat Zuid mei 2019 toont op pagina 11 het oorspronkelijke (definitieve) verkeerscirculatieplan voor de omgeving Achtergracht/Amstel. Nu, twee jaar later, wordt zonder enige kennisgeving/consultatie een ingrijpend afwijkend verkeersbesluit in de Staatcourant gepubliceerd.