Ga naar de inhoud

Weteringschans-west en Museumbrug

De inspraak over de herinrichting van Weteringschans tussen Weteringcircuit en Leidseplein is van start gegaan. U kunt tot uiterlijk 27 oktober reageren op het voorlopig ontwerp Weteringschans-west en Museumbrug. Waar mogelijk worden reacties meegenomen in het ontwerp.

In november komt er een bijeenkomst waarin een terugkoppeling wat er met de reacties is gedaan. Voorjaar 2020 wordt het definitief ontwerp, en een overzicht van de reacties, ter vaststelling aan het stadsbestuur aangeboden. Najaar 2020 gaat het werk dan misschien beginnen.

Ruimte voor fietsers
Dit stuk van de Weteringschans, net als eerdere gedeeltes, moet fietsstraat worden, d.w.z. een straat met gemengd verkeer. Bij dit traject is de Museumbrug inbegrepen. In 2013 is besloten dat er op de brug eenrichtingsverkeer moet komen. Dat moest wel wachten op de NZ-lijn. Die ligt er nu.
Voetgangers en fietsers krijgen daardoor meer ruimte. Een standaardzin bij herinrichtingen waar we bij voorbaat altijd achterdochtig van worden. Vaak betekent het dat er dan ruimte komt voor allerlei obstakels, fietsenrekken, reclameborden.

Groen
De tramhalte richting Weteringcircuit komt vóór de kruising te liggen, zodat er ruimte gecreëerd wordt aan de andere kant, waar nu de krappe tramhaltes zijn voor beide richtingen. Dat kost een boom. In het midden van het kruispunt komt een rondje onduidelijk groen, waarvan de bedoeling ons ontgaat. Je kunt er niet langslopen om te zien wat er groeit en bloeit.

Lees HIER meer. Ook kunt er het reactieformulier vinden en plaatjes van het ontwerp dat op het eerste gezicht doet denken aan een verzameling spoorlijnen en verkeersknooppunten hoog boven de binnenstad.

Er zijn bedenkingen in de buurt:
Begin september een artikel in de Binnenkrant, waarna meer buurtgenoten zich hebben aangemeld. Het wijkcentrum heeft helaas nog niets vernomen over het vervolg van het protest. Hier ook een reactie van een buurtbewoner op dat artikel, over de consequenties van de verkeersmaatregelen.