Ga naar de inhoud

JCDecaux

Onderstaand een opiniestuk van de werkgroep buitenreclame als reactie op het stuk over JCDecaux in Het Parool van 23 juni 2019.

In het Parool stond onder de titel “Meer dan een uithangbord“, een jubelverhaal over het straatmeubilair van Amsterdam dat al 30 jaar in handen is van JCDecaux. Onderstaand de reactie van de werkgroep buitenreclame van d’Oude Stadt aan Het Parool. Niet geplaatst, maar we willen u dat opiniestuk niet onthouden.

Fantastisch dat als we JCDecaux en haar boodschapper Het Parool mogen geloven, dit reclamebedrijf er praktisch in zijn eentje voor gezorgd heeft dat Amsterdam van een slonzige, verloederende stad is veranderd in een glanzende, stralende lichtmetropool.

  • Die twee kritische burgers waar sprake van is zijn blijkbaar de Vereniging Vrienden Amsterdamse Binnenstad, Wijkcentrum d’Oude Stadt, de meerderheid in de gemeenteraad, en vele individuele burgers die de steeds grotere impact van JCDecaux op de openbare ruimte met stijgende bezorgdheid waarnemen.
  • JCDecaux heeft de afgelopen drie jaar op veel plekken in de stad zonder dat dat was afgesproken veel stilstaande digitale (voorheen analoge) reclames vervangen door 24/7 flitsende, zeer lichtsterke bewegende beelden met een enorme visuele impact op de omgeving.
  • JCDecaux noemt terloops even Unesco. Feit is dat Nederland/Amsterdam in 2011 mede om de nominatie voor een plek op de Werelderfgoedlijst niet in gevaar te brengen, zwart op wit toegezegd dat er in de binnenstad geen nieuwe bewegende reclames meer geplaatst zouden worden. Pikant, dat feit noemde JCDecaux jaren geleden zelf al in interne nota’s. Uiteraard nu bewust weggelaten in hun betoog. Omdat ook zij weten dat Unesco geen papieren tijger is daar waar het op het nakomen van afspraken gaat.
  • Amsterdam zou volgens JCDecaux mondiale ontwikkelingen negeren, een uitzondering zijn etc. De waarheid is dat JCDecaux hier simpelweg onwaarheid debiteert. Al eerder noemden wij in de raad als voorbeeld Kopenhagen (ook zo’n bekrompen provinciestadje?) waar dezelfde JCDecaux volgens contract uitsluitend stilstaande beelden mag tonen. Overigens in een veel minder dicht netwerk dan in Amsterdam. Wie een rondje langs Europese hoofdsteden maakt ziet dat haast nergens de dichtheid van mupi’s zo groot is als in Amsterdam.
  • JCDecaux als goede doelen mecenas: stadsplattegronden, amber alert, schone toiletten, zelfs 4 mei. Dat kan alleen maar zo blijven als JCDecaux, zeggen ze, bewegend beeld op vele plekken mag gaan en blijven voeren. Onzin, stadsplattegronden, schone toiletten, amber alert, zoals Amsterdam tot 2025 heeft overeengekomen zijn ook bij stilstaand beeld gegarandeerd. En dan die planten op een mupi, wat een treurige poging tot p.r. om het tij te keren. Mislukt surrealisme van een reclamebureau dat sinds 1988 zijn aanwezigheid in de publieke ruimte enorm heeft uitgebreid.
  • De analoge mupi’s toonden één reclame per (gemiddeld) een week. Daarna werden het er opeens vier, roulerend. Nu toont één digitale mupi, zowel stilstaand als in video vijf tot zeven reclames per minuut. Tel uit je winst. Alleen al de overgang van analoog naar digitaal levert JCDecaux een veelvoud aan advertenties op, ook bij stilstaand beeld! Zielig doen over allemaal weggegooide investeringen door onbetrouwbaarheid van de overheid is een gotspe.

Het is simpel. Door hondsbrutaal een paar jaren geleden ervan uit te gaan dat videomupi’s, die van veel plekken in de openbare ruimte intussen een 24/7 flipperkast hebben gemaakt, er wel zonder duidelijke afspraken met de gemeente, ingefietst konden worden, hebben ze, niet de eerste keer, hun hand overspeeld.

werkgroepbuitenreclame@online.nl

Wijkcentrum d’Oude Stadt

Niet alleen de werkgroep buitenreclame:
‘De openbare ruimte is geen verdienmodel’
 Reactie van de VVAB in het Parool van 27 juni

NB: Waarom die mupi’s per 15 juni 2019 weg moesten leest u hier (spoiler: de vergunning is in strijd is met vigerend beleid. Vergunning voor een MUPI op het Spui, is al op 30 november 2017 door stadsdeel Centrum geweigerd. Dit gebeurde op grond van een negatief advies van de Commissie voor Ruimtelijke Kwaliteit).

De digitale MUPI op het Spui was in strijd met redelijke eisen van welstand volgens CRK om de volgende redenen: “Door de afmetingen, de bewegende beelden en de lichtoverstraling op de omgeving tast het object de kwaliteit van de openbare ruimte op deze bijzondere locatie in de beschermde binnenstad aan. Het object vormt een obstakel in de openbare ruimte in plaats van dat er sprake is van ruimtelijke samenhang met de omgeving. Hierdoor voldoet het informatiebord niet aan de algemene welstandscriteria zoals omschreven in hoofdstuk 3, artikel 3.3. onder B en F. Bovendien geldt dat op basis van de APV art. 4.11 het verboden is met een bord, uitsluitend of hoofdzakelijk bestemd voor het maken van reclame op of aan de weg reclame te maken.”