Waag 25 jaar
Op 1 december 2019 bestaat Waag precies 25 jaar. Al een kwart eeuw onderzoekt, bevraagt en experimenteert Waag op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie. Een jubileumjaar dat gevierd moet worden. Waag doet dat onder andere met een videoreeks waarin de mensen achter Waag en de thema’s waar zij mee bezig zijn aan het woord laten. Ingezoomd word op een aantal thema’s uit de onderzoeksagenda. In onderstaande video: het onderzoek in het smart citizens lab.

I
Bewoners en ondernemers waren donderdag 21 november uitgenodigd voor een ideeënsessie over het ‘Huis van de Stad’. Iedereen kon langskomen met ideeën voor een co-creatieruimte op de begane grond van het Stadhuis. Voor bewoners en ondernemers uit stadsdeel Centrum om eventueel samen met ambtenaren/politici iets te bedenken wat nodig is voor hun buurt. Ilse Griek, bestuurder van Stadsdeel Centrum (o.a. democratie in haar portefeuille) deed de inleiding. De aanwezigen mochten vrij bedenken wat voor een Huis dan moet zijn.


Bewoners van de Keizersgracht hebben het initiatief genomen tot de oprichting van de ‘werkgroep fundering’. Deze zal zich inzetten voor het volgende programma:
De GGD publiceert maandelijks de stikstofdioxide (NO2) meetwaarden van een groot aantal straten van Amsterdam. Wat opvalt is dat veel vieze straten bij de meetresultaten tot september opeens onder de Europese grenswaarde van 40 μg/m³ voor NO2 zitten. U zou toch bijna denken: probleem opgelost. Dat ligt genuanceerder. Zeker als de oorzaak niet in minder verkeer (uitstoot) gezocht moet worden, maar in het weer en de bepaling van het meetgetal. Voor onderstaande uitleg is gesproken met de GGD.