Uit het hart gegrepen

Uit het hart, zo voelde de column van Thijs Niemantsverdriet in de NRC van 27 april.
Is Amsterdam straks weer van de bewoners?
De bewoonster van de Wallen met wie ik een praatje sta te maken, steekt haar hand omhoog. „Kijk, dat is de buurvrouw. Die zei laatst tegen mij: goh, woon jij hier? Nooit eerder gezien.” Ze zit op haar stoepje en eet een bakje muesli. Tot voor kort wilde ze verhuizen, vanwege de drukte. „Nu zie ik wat een mooie plek het hier is.”Lees verder »Uit het hart gegrepen

Sinds dinsdagmiddag 28 april hangt op de Valkenburgerstraat een snelheidsinformatiebord met weergave van smiley’s en de hoe snel voertuigen rijden. Amsterdam weer verder op weg om megaflipperkast te worden.
Het collectief Amsterdammers voor Autoluw
Alle evenementen zijn voorlopig afgelast. Jammer, zegt de een, godzijdank, zeggen anderen. Geen nood, volgend jaar is er gewoon weer Koningsdag, ADE, Pride, en ga zo maar door. En het songfestival is alleen maar uitgesteld. Maar voorlopig geen klachten over geluidsoverlast op de vele festivals in de parken en aan de randen van de stad, zelfs op kilometers afstand.
Het Autoluwe Amsterdam waar bewoners al zo lang voor strijden is dankzij corona in één klap realiteit. Bewoners willen de crisis benutten met tijdelijke verkeersexperimenten en helpen wethouder Dijksma met ideeën.
Onder de corona-maatregelen kunnen bewoners slechts virtueel deelnemen aan vergaderingen van de stadsdeelcommissie en raadscommissies. Dat is (tijdelijk) wettelijk geregeld. Echter de invulling wordt aan de gemeente overgelaten. Amsterdam zet daarbij burgerparticipatie op achterstand.
Het concept uitvoeringsprogramma afval en grondstoffen 2020-2025 ligt voor inspraak. U kunt uw zienswijze geven tot en met zondag 24 mei 2020.
De gemeente Amsterdam en de OBA lanceren een digitale wegwijzer voor alle Amsterdammers die online vanuit huis contact, hulp en informatie zoeken. 